Folkeskolens religionsrådgiver
Blog
Kan vi mindske elevernes stress?
Man hører om flere og flere unge, der bliver ramt af stress. Hvordan kan det være? Hvorfor så mange? Kan jeg som almindelig faglærer i en almindelig folkeskole gøre nogen som helst forskel?
Vi hører meget om lærerstress i disse dag. Lærere bliver syge af at gå på arbejde. Desværre er vi ikke de eneste, der har det skidt i skolen. Et stigende antal elever har svært ved at klare skoledagen. De føler, de ikke kan præstere nok.
Vi har altid evalueret udbyttet af undervisningen for den enkelte elev. Men vi har gjort det over tid og tit med en mundtlig forklaring
Spind, rubriks og afkrydsning
Det nye er, at eleverne, fra de er helt små, bliver testet og skal selvevaluere ved at krydse af i felter. Hvad kan jeg. Har jeg forstået det hele. Krydserne giver et spind, et diagram eller noget helt tredje, så eleven kan se, hvor hun ligger fagligt. Hvad gør det ved børn? Er det godt altid at se sort på hvidt, hvor god eller dårlig, man er?
Ræset i overbygningen
Når vi kommer til overbygningen får præstationskravene (fra barnet selv? fra familien? fra lærerne?) et gevaldigt nøk opad. Ikke mindst når eleverne rammer 8. klasse. Nu taler vi om pensum, og om hvor vigtigt det er at følge med hele tiden. I 9. starter vi dag et med at tale prøve. Om at "nu kører toget".
Vi gør det, fordi vi vil eleverne det bedste. Men er det, som er mest hensigtsmæssigt?
Jeg kender ikke svaret
Der er mange ting i folkeskolen, som kommer ovenfra, herunder evalueringskrav, nationale test mm. Men noget kan vi vel gøre for at tage presset lidt af eleverne? Måske kan vi vente med at starte prøveræset til foråret? Måske kan vi lave lidt færre ting, der skal måles på. Måske skulle vi nogle gange efterligne de skoler, hvor der ikke gives karakterer til hver opgave, men kun to til tre gange om året?
Jeg ved det ikke. Men jeg ved, der er noget galt med måden, vi gør det på, når børn får stress af at gå i skole.