Folkeskolens madkundskabsrådgiver

Folkeskolens madkundskabsrådgiver

Blog

Corona-cirkus

De to sidste dage har været fyldt op af nye skemaer, regler, flytte fra et lokale til helt nye lokaler, flytte rundt på borde og stole, forberede og gøre klar til skoledage på en ny måde.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det tager tid at lave et skema over, hvordan 65 børn skal vaske hænder fast syv gange i løbet af en skoledag fordelt på 6 håndvaske og en dør ud og ind til toiletrummene. Måske kommer der flere vaske udenfor i løbet af næste uge. Det vil gøre det nemmere.

På min skole flytter tre 5. klasser ind i 6 klasseværelser, som for en måned siden rummede 8. klasserne. Pavilloner som er opført til overbygningen, da der er skimmelsvamp på en del af skolen.

Folkeskolens madkundskabsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Christian Bunk Svane er Folkeskolens madkundskabsrådgiver. Hans opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: domesticscience@yahoo.com

Vi kan dele klasserne op på nye måder, hvis det er det, vi ønsker, så længe elevernes 30 lektioner dækkes med så få resurser som muligt, med den mulighed, at hvis det ikke går op, kan vi få en vikar. I mit team, er der tre fuldtidsansatte, som skal dække 28 lektioner hver og mig som er deltidssygemeldt med 12 lektioner. Vi får det til at gå op, så vi alle kun er i kontakt med to klasser altså knap 50 børn om ugen.

Min klasse har vi delt op i en drengeklasse og en pigeklasse. Og mens jeg skriver dette, går tankerne på tur, hvordan skal jeg undervise i begge lokaler på én gang. At tro på, at eleverne bliver på deres pladser, når jeg er ude af syne og hørerækkevidde. Hvor længe kan jeg blive i den ene klasse, før jeg tror, det går i opløsning i den anden.

De børn der ikke kommer i skole af den ene eller anden grund, får fjernundervisning af en kollega, som heller ikke kan komme på skolen.

Nu skal vi bare have cirkusset til at blive en cirkus-fest, så vi alle finder en spændene og anderledes måde at være sammen på, hvor hygiejne, trivsel og (nød)-undervisning leger sammen.

Powered by Labrador CMS