Mortens mening

Mortens mening

Blog

”Far, jeg vil gerne være arbejdsmand (red. Murer), ligesom farfar!”

Den anden dag, stillede en af mine nære kollegaer, dette tankeeksperiment op for mig, og spurgte om, hvad jeg ville svare mine børn. Og hvilket dilemma?! På den ene side ønsker jeg ikke at de skal ende som min far, men jeg ønsker også at de skal forfølge deres drømme og ambitioner for fremtiden.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Samtalen vi havde her, kom som opfølgning på min tidligere blog ”Du er for dygtig til at skulle på teknisk skole – du skal da have en gymnasial uddannelse.” og min kollega, der selv har en baggrund som håndværker, fra før han blev lærer og kender til den fysiske nedslidning, som mange håndværkere udsættes for, og som har været med til at slide min fars knæ, ryg og skuldre, i omfang der gør at han ikke længere kan leve et tilfredsstillende liv.

Mortens mening

På min blog vil I kunne læse om (mit) lærerliv, set fra et matematisk/naturfagligt perspektiv.

Og det er tydeligvis ikke bare et enkeltstående tilfælde, for da jeg var på kursus på teknisk skole, mødte jeg en underviser med baggrund som tømrer, han havde undervist i et års tid og inden da stået på en byggeplads og gjort sig den observation, at han i alder af ca. 40 år, var den næstældste på byggepladsen, blandt en masse andre håndværkere. Han selv var nødt til at tage diverse smertestillende piller for at komme gennem dagen.

Er det det liv jeg ønsker for mine børn?

Nej, jeg ønsker ikke at mine børn skal slide deres kroppe i stykker. Ja, jeg ønsker at de skal tage en håndsværksmæssig uddannelse, hvis det er det de har lyst til. Løsningen her må være at lægge en plan for fremtiden efter endt uddannelse. Som lærere og forældre må vi sørge for at børn ikke ser et svendebrev og der tilhørende arbejde, som en endestation – men nærmere som en mulighed for at opnå praksiserfaring, inden man starter på videreuddannelse eller vælger at omskole sig.

Kunne vi ikke alle have godt af at få et afbræk i livet på skolebænken og tilegne sig nogle flere praksisfærdigheder? Og i et arbejdsliv der forventes at være fra vi er ca. 20 år til en vi kan gå på pension en gang på den anden side af de 70 år, giver det så ikke netop mening at tage flere uddannelser efter hinanden?

En udfordring ved dette er måske at de unge mennesker efter måske 10 års arbejde, har vænnet sig til en anden indtægt, livstil mm. og måske har stiftet familie, købt hus og bil – og hvordan finder man så mulighed for at komme tilbage på skolebænken og eventuel SU?

Flere af de unge mænd, vi mødte på teknisk skole, havde allerede gjort sig tanker om deres liv. De ønsker ikke at ende som Socialdemokratiets ”Arne”, og er godt klar over at deres krop ikke holder evigt i hårde jobs. De gør sig planer om at læse til bygningskonstruktør, blive selvstændige og en masse andet.

Så kære barn …

Mit kære barn (og andre der overvejer at blive håndværkere), det lyder rigtigt godt at du gerne vil ud og være murer, ligesom farfar. Men jeg elsker dig og vil gerne sikre dig et godt og langt liv med en sund krop, så vi er nødt til at lægge en plan for hvad du skal, efter du har arbejdet i nogle år som håndværker.

Har du tænkt dig at spare op til en videre uddannelse eller søger du lærerplads i en virksomhed med mulighed for at du læser videre med løn? Hvor længe kan din krop holde til disse jobs? Har du overvejet en EUX, så der er endnu flere muligheder bagefter?

Lad os sammen vise de unge vejen ind i spændende jobs, og at der derfra vil åbne sig nye muligheder, for den der sørger for at holde sig parat til at tage dem …

Powered by Labrador CMS