Bent Lindhardt

Blog

Matematikere i hele verden - foren jer

Den morgen i november for et par uger siden vågnede jeg op med forbløffelse. Årtiers mest kontroversielle person var valgt til en af de mest magtfulde positioner - som præsident for USA. Kontroversiel fordi hans udtalelser i valgperioden indeholdt en meget problematisk omgang med fakta og sammenhænge. En forbløffelse fordi de fleste formodentlig havde den forestilling, at en sådan person umulig kunne vælges til at stå vagt om et land som fremhævede deres demokratiske idealer som bærende elementer men nej … Et valg som så sandelighed giver anledning til eftertanke.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Måske skal vi glæde os over dette valg. Måske er det her et markante vink med en vognstang om at vores demokrati er under så stærk beskydning, at det kan bukke under.  Vi ser den samme tendens i religiøse kræfter som nedgør den offentlige kritiske debat, vi ser rundt i Europa - og for den sags skyld også i danmark - folk, som går efter de stærk mænds ubegrundede postulater og vi ser de sociale medier svømme over af sladder, sludder og løgn som accepteres af menigmand. Vi ser også en afstandtagen i engagementet i det fælles i såvel mindre sociale enheder som foreninger og i det fælles samfund fx ved at gå i politisk arbejde. En undersøgelse foretaget af Kommunernes Landsforening for et par år siden viste at kun "35 procent af de 17-24-årige er helt sikre på, at de vil stemme til kommunalvalget”. Tallet for hele befolkningen er 61 procent.

Det går ikke - og vi har i den sammenhæng alle sammen et ansvar - også som matematiklærer i folkeskolen. - og vi skal ikke gå langt for at begrunde det. I paragraf 3 i fagets formål står der med al tydelighed følgende:

Stk. 3. Faget matematik skal medvirke til, at eleverne oplever og erkender matematikkens rolle i en histo­risk, kulturel og samfundsmæssig sammenhæng, og at eleverne kan forholde sig vurderende til matema­tikkens anvendelse med henblik på at tage ansvar og øve indflydelse i et demokratisk fællesskab.

Ser man på forskers analyse af betydningsfulde sider af medborgerskab indgår bl. a. elementet  Justice-oriented citizenship, som sætter fokus på at effektive demokratiske borgere må kunne analysere og forstå forholdene mellem sociale, økonomiske og politiske kræfter. Dette skal føre til at borgeren har mulighed for at stille spørgsmålstegn ved retfærdighed generelt og have fokus på vigtigheden af at forfølge social retfærdighed.

…. og vi kan gøre en forskel ved at gøre vores elever til kompetente matematikere som kan stille de gode kritiske spørgsmål.  Et eksempel:

Eurostat - EU's statistikorganisation - bekendtgjorde for et par år siden, at Danmark i en seksårig periode havde haft en markant stigning i voldelig kriminalitet på 34%. Det lyder jo ganske bekymrende.

Ser man imidlertid på definitionen får man følgende

Bent Lindhardt

Lektor på University college Sjælland Formand for DanSMa - dansk specialmatematik. Forfatter og redaktør på mange lærebøger i matematik for folkeskolen Koordinator i Kompetencecenteret for matematikdidaktik for UC Lektor i matematik ved læreruddannelsen i Roskilde/Holbæk

“These figures include violence against the person (such as physical assault), robbery (stealing by force or by threat of force), and sexual offences (including rape and sexual assault)”. 

Det betyder, at tasketyveri indgår som del af definitionen. Adskiller man nu tasketyveri fra øvrigt tyveri får man følgende grafiske fremstilling - hvilket synes at give et andet billede  (Fra Danmarks Statistik) - se grafen. 

graf

Ikke underligt at udtalelsen fra den britiske premierministerfrasen Draeli fra starten af 1800-tallet er et meget brugt citat: ”Der findes tre slags løgn: Løgn, forbandet løgn og statistik”.

Derfor gode kolleger og matematikere i hele verden - foren jer i kampen mod sludder, sladder og løgn.  Genopfind et kritisk fagsyn, som kan stå vagt om vores demokrati ved at anvende vores faglige redskaber til at beskrive, analysere og tolke virkeligheden på en vederhæftig måde.