Blog

Tegning ej blot til lyst!

Så hvad kan tegning gøre for mine elever?

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Spurgte skolelederen, der sad tilbagelænet  og smilende foran mig.

Vi sad over en kop kaffe.

Skolelederen havde  indvilget i at møde mig.

Drengestreger

Jeg har, som Tegnefe og med baggrund som autodidakt billedkunstner, udviklet Magisk Tegning-metoden i samarbejde med lærere og pædagoger. Hjerneekspert Ann E. Knudsen anbefaler Magisk Tegning og hævder, at metoden styrker indlæring i sprog og matematik, særligt hos drenge. Jeg har viet resten af min ungdom til at bidrage med tegnemagi til skoler med mit projekt “Fra drengestreger til streger for drenge”. Intet gør mig lykkeligere end at se børn med udfordringer få røde kinder og strålende øjne, når de opdager, at de faktisk kan styre blyanten på samme niveau som klassens bedste. Det er magiske øjeblikke for en Tegnefe.

Jeg havde tilbudt indskolingen et eksperiment med Magisk Tegning metoden.

Tegnetimer med fokus på skolens udfordrede børn.

Vi taler både om integration og inklusion.

Magisk Tegning metoden grillet.

Jeg sad overfor en venlig, åben, men også skeptisk skoleleder.

Han lod mig forstå, at skolen i forvejen havde en række nye initiativer igang,

at han ikke ville involvere sine lærere i nye eksperimenter, som

han ikke selv, kunne se noget perspektiv i.

Efter halvanden time rakte lederen hånden frem …

“Jeg forstår, det du siger, … og du har jo ret!”

Tegnemagien implementeret i dansk, naturfag og matematik.

Hjerneforsker Ann E. Knudsen anbefaler Magisk Tegning metoden til indskolingen.

Hun hævder metoden styrker, især drengenes, fundament til at lære sprog og matematik.

Indlærings processen:

Øjeblikkelige, visuelle, succes oplevelser dæmper uro, øger trivsel og motiverer til indlæring.

Svage og stærke elevers præstationer udlignes, det øger selvværdet.

Visuel træning og finmotoriske øvelser booster indlæringen

Spænding/action i lektionerne fastholder fokus.

Aktive bevægelses pauser giver energi afladning, lærings parathed og ro i en urolig krop.

Frygt for fejl mindskes, fejl findes ikke.

Sociale kompetencer:

Accept af forskellighed.

Forbundethed og fælleskabs følelse ved f.eks. tegnediktat og i de aktive pauser.

Anti mobning. Tegnemagien lægger op til at hjælpe og støtte hinanden.

Fastlåste roller kan brydes, når den “svage” elev pludselig bliver “hjælperen”!

Børn med udfordringer er ofte utroligt kreative.

Kreative kompetencer:

Succesoplevelser udløser dopamin (lykkehormon),

som giver tro på sig selv, og lyst til at lære mere.

Kreativitet, flow og fordybelse øger evnen til problemsløsninger i andre fag.

I næste blog

Fortæller lærere, hvad de har oplevet med med Magisk Tegning metoden.

Inspiration til tegnemagi i din undervisning bliver gratis!