Lisbeth Reinholdt

Blog

Nyt eller yt? Sådan genbruger jeg i billedkunst

Sommetider må jeg stille mig selv spørgsmålet, om jeg er småtosset dimsesamler eller trendy lærer med udpræget genbrugsgen?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Mine gavmilde kolleger har det med at bringe gaver. Gaver ingen andre på skolen får. Til tider overrækker de dem personligt ”Hey Lisbeth, jeg tænkte, at du nok kunne få noget sjovt ud af det her, du kan jo bruge alting!” – andre gange står der bare en pose med ting på min plads, når jeg skal forberede mig. Papruller, tuschpropper, rester fra lamelgardiner, gamle skjorter, plastiklåg, bobleplast, pinde fra brugte nytårsraketter, korkpropper, vhs-bånd, fjeder fra kuglepenne og tomme dåser – ja, jeg kunne blive ved at remse op.

Det rigtig sjove er, at jeg faktisk bliver glad for alle disse ting, som ellers ville blive smidt ud. Jeg kan nemlig bruge dem, og hvis jeg ikke kan bruge dem lige nu, så kan jeg garanteret lige om lidt eller om en måned eller et år (eller ti). Der er dimser i kasser i billedkunstlokalet, jeg har gemt til den helt rigtige ide i længere tid end det.

Sagen er, at jeg hader at se ting gå til spilde. Så jeg gør mit bedste for at finde fornuftig anvendelse for tingene i stedet for at smide ud. Kender du det? Og hvad gør du så ved det?

Lisbeth Reinholdt

Jeg er dedikeret billedkunstlærer med "sidefag" i dansk og håndværk og design. Jeg er vild med at udforske de digitale muligheder for at vidensdele om billedkunst, og jeg kan simpelthen ikke holde mig i skindet, når det gælder muligheder for at dele mine egne oplevelser og forløb.

Jeg gør f.eks det her:

Alternativ til papirspild

Et skuffedarie med kasser til alle de stykker papir, der bliver til overs, når der bliver klippet figurer, lavet collager eller papirklip. Sorteret i farver, så det er nemt at finde lige netop det, der skal bruges i nye projekter, så vi ikke altid tager hul på hele ark papir. Det er også godt som øvepapir, når der skal afprøves farveblandinger.

Malerester

Der er altid maling tilbage på paletten, når vi har malet og i stedet for at smide det ud, maler børnene på kardus papir, som kommer i kassen her, når det er tørt. Det giver spændende teksturer til baggrunde eller collageprojekter.

Papruller og papkassepap

Pap og papruller er gode at bygge med. Her ses det seneste byggeprojekt, hvor der dykket ned i alle restekasserne (silkepapir, glanspapir, perler, karton og alm. Papir).

Dåser

Fladtrykte dåser på papkassepap giver et sjovt udtryk.

I det hele taget synes jeg mit dimseri er win-win.

  • Tingene genbruges (godt for miljøet)
  • Det sparer på materialebudgettet
  • Børnene lærer at tænke ud af boksen

Og for at besvare mit eget spørgsmål – jeg vælger at tro, jeg er trendy! 😉