Folkeskolens naturfagsrådgiver
Blog
At skabe fælles
En emneuge med fælles tema, skolefest, skuespil af 6.årgang, tivoli med boder af 7.årgang. En uge med kaos, komfortzoner der brydes og elever her, der og alle vegne. Men mest af alt en uge med uvurderlig fællesskaber, dannelse og traditioner.
På ”min” skole er vi så heldige, at begrebet ”skolefest” stadig findes. Hvert år i uge 12 ankommer denne uge – ofte kommer den bag på os, på trods af en årelang tradition.
Traditioner
Traditionen tro spiller 6. årgang teater. Et afbræk i den daglige undervisning, hvor læringsmål og stramme lektioner skiftes ud med replikker, kulisser, dans, sang og fællesskab på årgangen.
7.årgang skaber et tivoli fyldt med boder og det traditionsrige spøgelseshus. Til det amerikanske lotteri er der gode præmier, som eleverne har været i hele nærområdet efter hos butikker og firmaer. Her har undervisningen været brudt op, og de har skabt en uforglemmelig oplevelse for de små elever – til skolefesten.
For de syv klasser på 6. og 7.årgang har de oplevet at skabe i fællesskabet i denne uge. De har været med til at føre skolens traditioner videre. De har oplevet stolthed og fundet ud af, hvor meget de sammen kan. Det væsentligste er, at de skaber sammen. De oplever, hvilken glæde fællesskabet grundlægger, og hvor langt vi kan komme sammen. En dannelse af eleverne, som er gældende for hele deres liv.
Dannelsesvejen til at være en god ven
De små har haft fælles tema om ”fællesskab og tolerancer”. Hvilket passer med skuespillet, der i år var Bølle-Bob. De har dekoreret skolen. Omdrejningspunktet i deres dekorationer var ”at være en god ven”. De har ”lært” at lege sammen. En kompetence, som børn ikke er født med. Hvad hjælper det at komme fra børnehaven og kunne alfabetet og tælle til 100, hvis man hverken kan lege med andre børn, indgå i relationer eller være en god ven!!!
Det tabte - det skabte ..
Folkeskolen kan ikke smide traditioner, fællesskaber, oplevelser og dannelsen ud med badevandet – for så at fylde badekarret med læringsmål, faglig viden og krav.
Børn og unge mennesker næres ikke af faglig viden alene, der skal mere til.