Folkeskolens naturfagsrådgiver
Blog
Lige løn for lige arbejde eller?
Dette års censorater er færdiggjorte. Både kommunalt og de beskikkede. Der er reflekteret over oplevelserne. Jeg sidder stadig tilbage med tankerne – hvornår får vi et opgør om kvaliteten af lærerne?
Jeg er sikker på at dette indlæg nok skaber flere modstandere end medspillere. Men denne debat er i min optik en mangelvare i folkeskolen. Vi bliver nød til at få en debat i gang om de lærere, som er i skolen, men burde have et andet job.
Censorerfaringer
Efter at have besøgt en del skoler, er man ikke i tvivl. Nogle elever har haft gode lærere andre dårlig lærere. Det er ikke så altafgørende for de dygtige elever. Denne gruppe kan selv navigere i tilegnelsen af viden. Den anden gruppe er derimod prisgivet, hvis de ikke havner hos de kompetent lærere.
Når jeg omtaler dygtige, kompetente lærere, så er det hele pakken. Faglighed, relationer, klasserumsledelse, arrangement, viden om eget fag osv. Denne gruppe er heldigvis stor, men der er også en del, som desværre ikke er i denne gruppe.
Skolegangen og eksamen for eleverne med dårlige lærere, er en ørkenvandring. Eleverne har ikke en chance, og de kan ikke selv ændre situationen.
Hvem skal sige til en kollega – du egner dig ikke til at være lærer?
Det er jo en ledelsesopgave. Men hvad ved en del af landets skoleledere egentligt om vores evner som lærer? Som udskolingslære bliver vi bedømt ved året slutning med kold facts. Karaktererne står på de grønne lister. Sjovt nok er det ofte de samme lærere, der har høje snit. Det er vel nok heldigt, at de altid får de gode klasser !!!
Hvordan er det muligt at være ansat i et offentligt system – uden at være duelig til sit job. Jeg kan godt afsløre, at jeg i mit arbejdsliv er opvokset i en privat virksomhed. I den verden bliver de dygtige belønnet – i den offentlige sektor, er vi alle lige. Lige løn for lige arbejde … - men det er bare IKKE lige arbejde, vi udfører.
Fordi man har en lærereksamen, er ikke det samme som at man skal være lærer. Jeg er selv uddannet matematiklærer, men kunne ikke drømme om at undervise i faget. Det er jeg simpelthen ikke kompetent til.
Det er eleverne, der bliver gidsler. Og værst af alt - denne problematik er ikke på dagsordenen i skolen! Og ja, der er lærermangel flere steder i landet, men så gør jobbene attraktive. Det kan få os til at skifte matrikler.
Hvad skal der ske med de lærere, som ikke er dygtige. Det ved jeg ikke – de skal udvikles eller afvikles. Og nej man kan ikke bare afvikle lærere fra deres job, fordi de ikke er duelige til deres job – men måske denne sikkerhed skulle justeres til virkeligheden. Det er og bliver eleverne, der betaler prisen.
Tænk engang over det – kan du ærligt sige, at du ikke kender en lærer, som burde finde en anden branche?