Folkeskolens naturfagsrådgiver

Blog

Refleksioner i en Corona-tid

Hjemsendt, AULA, elever, egne børn, fjernundervisning, portaler, netopgaver, mails fra skoleledelsen, opslag for kommunen, mad i køleskabet, toiletpapir i skabet, smittefare, aflysninger, skuffelse – mit hoved er på overarbejde.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Flickr/ Ziffytech healthcare

På matriklen

Folkeskolens naturfagsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Mette Mellerup er Folkeskolens naturfagsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: mettemellerup74@gmail.com

Her i huset er vi fem personer. Den mindste går på en skole med 700 elever. Min mand og jeg arbejder på skoler med henholdsvis 625 og 705 elever. De to store går på gymnasiet med 1500 elever. Dertil kommer ugens forskellige fritidsaktiviteter. Vi går jo hverken og giver hånd eller krammer alle disse personer. Men der skal ikke meget eftertanke til, for at se lyset i, hvorfor vi er hjemme i denne tid. 

Dagen skrider stille og roligt frem. Gymnasieeleverne har virtuelmoduler- de knokler løs og må konstatere, at de har flere opgaver og læsestof end de har, når de har deres daglige gang på gymnasiet. Den lille har været i gang på MatematikFessor, læst, arbejdet på naturogteknologi.tjek, og nu er hun gået over til sin farmor. Min mand og jeg knokler for at få forløb ud til vores overbygningsklasser. En balance mellem lektier, struktur til de unge mennesker og Facebook-hilsner om, at vi nok skal komme igennem de næste 14 dage – SAMMEN. 

På de elektroniske hjælpemidler 

Der er næsten ild i min pc. Mails vælter ind med info, retningslinjer, news opdateringer. Min telefon er konstant i strømunderskud. Der skal ringes til kollegaer for hjælp med at flytte forløb på Meebook, rollefordeling mellem klasselærer, og ledelsen der skal have lidt hjælp til naturfaglige spørgsmål, som melder sig osv. 

Fra på mandag 

Jeg satser på, at der er lidt mere ro på fra mandag. I min naivitet håber jeg på, at rette opgaver, lave quizlet til kommende forløb, bikse lækre forløb sammen til resten af skoleåret. Altså samtidig med at der er tre, som går i hjemmeskole, mails der skal tjekkes og elever som jeg skal være i kontakt med.  

I løbet af weekenden skriver jeg et nyt indlæg med undervisningsideer til naturfag. Husk på, at alle portaler har åbnet op, så der er masser af materiale, som eleverne kan tilgå fra deres pc. 

Tanker her & nu

Sidder i vores stue med kaffe i koppen, musik i ørene og kigger skiftevis på skærmen og vores stor europakort. Tankerne vælter rundt – tænk at være med til at opleve, at Danmark og det meste af verden lukker ned. Biologilæreren tænker på Corona vira, dette er jo bare en generalprøve. Der vil komme flere og vildere vira. Klasselæreren tænker på vores elever, og hvordan de må sidde derhjemme også fyldt med spørgsmål – nok også en del YouTube og lign. Moderen tænker mest på husets 3. g.er, som skal skrive SRP-opgave fra på torsdag. Mette tænker på, at hun er særdeles træt af, at hun ikke skal på Big Bang konference i næste uge.

Hvad med dig – kan du relatere dig til ovenstående? Skriv en kommentar med refleksioner eller undervisningsideer. Lad os stå ekstra sammen i den kommende tid – måske dette sammenhold kan holde i fremtiden. 

Til jer der er syge eller dem, som har pårørende, venner eller bekendte som er smittet – god bedring. 

Med håbet om, at vores hjemsendelse kommer til at gøre en forskel / Mette.