
Folkeskolens naturfagsrådgiver
Blog

Modellervoks, Post-it eller teamsamarbejde?
Uge 32 er i gang – hvad er formålet med denne uge? Er det en uge med eller uden mening for den enkelte lærer? Bliver du klar til skolestart eller har din ledelsen brugt tiden for dig og dit team i denne uge?
Flickr/ Rita Graziano
Hvis jeg var øverste leder for folkeskolens pengekasse, ville jeg begynde med at bestille en rapport, som kortlægger, hvordan ressourcerne i den danske folkeskole bliver brugt i uge 32.( nå ja - måske også i resten af skoleårets uger, men det er en andet indlæg)
En uge, hvor vi arbejder særdeles forskelligt rundt om i landet alt efter, om man har fuld tilstedeværelse eller en lokal aftale.
Hvad er (min) meningen med uge 32?
I et lærerperspektiv skal denne uge bruges på at klargøre sig til et nyt skoleår. Det kan være lavpraktisk – at kopiere, finde hæfter og mapper, tjekke klasseværelser, lave dukseordninger m.m. Det kan også være årgangssamarbejde, hvor man sammen på årgangen får det nye år planlagt. Forældremøder, fagdage, ture ud af skolen m.m. Fagteamet skal også i spil i denne uge. Lærere med samme fag skal have tid til at inspirere hinanden og videndele. Der skal være tid til at planlægge fx naturfagene i det kommende skoleår – både på årgangen og på hele skolen. Der kan aftales fælles indsatsområder, tegnes progressionstræer og de fire naturfagskompetencer kan blive en fælles opgave for naturfagslærerne.
Hvad er ellers meningen med uge 32?
Teambuilding, proceskonsulenter, mindset, professional kapital …. ( - og andre buzzwords!)
(De sidste par år har det været læringsmål, bevægelse, læringsplatforme og fælles forenklede mål)
På mange af landets skoler er lærere kaldt til møder/undervisning med undervisere udefra, som nu skal fortælle om det nye hippe i undervisningsverdenen. Disse forløb kan i nuet være spændende eller man gemmer sig bag sin pc - men på mandag er det nye glemt. Vi kan ikke lave om på vores praksis, fordi vi har hørt et foredrag på fem kvarter. Praksisændring kræver tid og fingrene ned i kagedejen.
Prøv hver især at tænke på, hvad vi er blevet budt af aktiviteter/øvelser i tidens løb? Jeg kan blot nævne en: ”Skriv det dyr, du ser dig selv som i dit team på en Post-it”, for derefter at få skældud over det dyr, jeg havde valgt! Dog fordi proceskonsulenten ikke havde forstand på dyret.
Undskyld mig – vi er voksne mennesker. Jeg skal altså ikke sidde og forme skolens vision i modellervoks.
Tak – men NEJ tak.
Ledelsesansvar
Så, kære leder, hvis nogen af jer læser med her på bloggen, så er dette et opråb om tid sammen på skolen i forskellige teams til planlægning af kommende skoleår.
Til de ledelser (inkl. min egen), der praktiserer denne form for uge 32 – I er det nye sorte. Tak -JA tak.