Folkeskolens madkundskabsrådgiver

Blog

For tidligt i skole.

Mor og far skal på arbejde. I Danmark kommer de fleste små børn i dagpleje/vuggestue, når de er ca. 10 måneder. Er det for tidligt, det er er der jævnligt diskussion om.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Billede fra pixabay.

Lige nu har SF et forslag om, at ingen børn skal i børnehave, før de er fyldt tre år. Kommunerne skal ikke kunne lave spareøvelser ved at sende vuggestuebørn i børnehave. Hvad betyder det for børnene at komme (for) tidligt i børnehave?

Folkeskolens madkundskabsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Christian Bunk Svane er Folkeskolens madkundskabsrådgiver. Hans opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: domesticscience@yahoo.com

Større krav

En gang imellem undrer undervisningsministeren, Pernille Rosenkrans Theil sig over, at der er for mange eleverer, der ikke består 9. klasse prøven.

Det undrer ikke mig. Nogle af de elever, der kommer i børnehaveklassen, er alt for små. Der er én børnehaveklassepædagog til 20 – 30 børn. Hvis det overstiger 28 børn, kan skolen ”bare” få dispensation. Nogle af børnene er slet ikke klar til at sidde på numsen i længere tid af gangen. De kan ikke modtage en fælles besked. Deres motorik er ikke til at klippe, tegne efter prikker, male indenfor stregerne, spille bold m.m.

Kravene i børnehaveklassen har forandret sig meget de sidste år. Det er gået fra et lege/socialiseringsrum til et rigtig før-skolerum. Børnene er gået fra at være børn til elever. Der skal læres bogstaver, mange af eleverne kan læse, når de kommer i første klasse. Tallene læres og mange kan lægge sammen og trække fra, når de begynder i første klasse.

Tillært hjælpeløshed

Men de alt for små umodne børn – ofte drenge – kommer bagefter – håbløs bagefter. De er ganske enkelt ikke klar. Efter Martin Seligmans teori kommer de i den situation, der hedder ”Tillært hjælpeløshed” forklaret som ”Et barn der oplever, at det hverken kan gøre fra eller til for at bringe sig selv ud af en svær eller smertefuld situation, vil ikke alene i situationen føle sig hjælpeløs. Også i fremtidige vil barnet lettere komme til at føle sig afmægtig og dermed passiv, når det møder modgang”.  Det forfølger disse børn resten af skolelivet. Børnehaveklasselederen kan ofte allerede i børnehaveklassen pege på de børn, der får det svært fagligt i skolelivet. De fleste børn starter i børnehaveklassen, når de er mellem 5, 7 måneder og 6,7 måneder. Kik på børnene og lad de børn vente, der ikke er klar. Lad dem være de store i børnehaven, lad dem lege et år mere. Lad dem få en god skolegang – lad dem få 9. klasse prøven.