Folkeskolens idrætsrådgiver
Blog
Fællesskabsfølelsen kan genskabes gennem deltagelse i Skole OL
I år er det store Skole OL finalestævne virtuelt. Det ændrer dog ikke på, at jeg især i år mener, at mine elever i den grad har brug for den fællesskabsfølelse, som denne begivenhed blandt andet kan give.
Foto: Lars Møller/Skole OL
Ugen efter påskeferien skal jeg tilbage to fulde dage med min 6. klasse. Fokus her vil klart være rettet mod trivsel og knap så meget mod faglighed. I den forbindelse har jeg tilmeldt min klasse til Skole OL, som i år foregår virtuelt. De klassiske atletikdiscipliner er udskiftet med mere alternative konkurrencer så som ”Wall sit challenge”, ”Blindestafet med makker” og ballon- og sjippe challenge”. Som klasse kan vi vælge at deltage i alle ti konkurrencer eller blot sætte fokus på enkelte af dem.
Klassen skal dyste sammen
Én af årsagerne til, at jeg har valgt at tilmelde min klasse, handler blandt andet om de forskellige begreber, der kommer i spil gennem de forskellige discipliner. På Skole OL’s hjemmeside bruger de blandt andet udtryk som samarbejde, kommunikation, timing, kreativitet, udholdenhed. Ord som for mig er yderst relevante at beskæftige sig med efter virtuel undervisning i over tre måneder.
Jeg ser frem til at genskabe det stærke og vigtige klassebånd, og dette får mulighed for at blomstre under Skole OL-perioden. Fokus er her på klassernes samlede indsats. Dermed bliver bidraget fra hver og en vigtigt, hvilket spiller fint ind i tanken om at stimulere klassefællesskabet på ny.
Her er link til at tilmelde sig det virtuelle Skole OL:
https://skoleol.dk/tilmeld-klasser/