Folkeskolens idrætsrådgiver
Blog
Idrætsfaget: Vidensdeling på de sociale medier
For mig er de sociale medier ikke blot lig med læsning af venindernes updates. Det er i lige så høj grad et værktøj, hvor jeg kan hente meget inspiration til min undervisning. Idrætsfaget er bestemt ingen undtagelse.
Foto: Pixabay.com
Det er fantastisk at opleve så mange lærere rundt om i landet, der gerne vil dele ud af deres undervisningsideer.
Grupper på de sociale medier bliver flittigt besøgt året rundt, og folk er gode til både at inspirere med nye lege og aktiviteter til de enkelte indholdsområder, men også til ideer med andet end fokus på blot den daglige idrætsundervisning – det kunne f.eks. være bevægelsesbegrebet eller temaarbejde om krop og identitet.
Den private gruppe er både til at søge efter hjælp – og samtidig til at give ud af sine egne erfaringer og hjemmelavede undervisningsmateriale.
Et rum til faglig sparring
Der er en form for ”give-and-take” kodeks på siden, som på ingen måde står beskrevet – men som man omgående mærker på en positiv facon. Mange medlemmer drager nytte af siderne, men der bydes også ind i stor stil via kommentarer osv.
Det er en fornøjelse med et rum til faglig sparring, der opererer helt uafhængigt af tid. Som lærer kan man ofte være hængt op og presset på tid, men facebook-siderne er altid tilgængelige, hvilket fjerner den umulige logistik, som altid rammer forsøget på at etablere møder.
Viljen til at dele ud er bemærkelsesværdig og smuk hos mange danske lærere. Med eleverne og hele den danske skoleungdom for øje gør de ellers så ofte udskældte sociale medier sig godt i denne kontekst.
Og netop vores fælles øje for elevernes udvikling i faget idræt er til mange læreres glæde her.
Ønsker man at blive tilknyttet den private gruppe på facebook, så søg på gruppen:
Idrætslærerne i Danmark
Bor man i Aarhus-området, kan der desuden ønskes adgang til følgende gruppe:
Idrætslærer i Aarhus