Folkeskolens idrætsrådgiver

Blog

Uge sex: Kunsten at nærme sig elevernes ståsted

Uge sex nærmer sig, og seksualundervisningen skaber en forventning i klasserummet. Eleverne ved, det kommer, men hvordan kommer jeg som lærer af sted med det på den bedst mulige måde?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Foto: Pixabay.com

Seksualundervisningen kan for nogle lærere være en grænseoverskridende omgang, der ender i lidt video og noget omdelt materiale. ”Så fik vi overstået det”!

Men i en tid, hvor kroppen og idealer er så meget i fokus, har jeg som lærer blot fået endnu mere at tale med eleverne om – endnu mere at danne dem i. Jeg har tidligere skrevet en blog om min 7-årige datters fokus på mormor-arme – et udtryk hun havde hørt i skolen.

Folkeskolens idrætsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens idrætsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: trinehemmer@hotmail.com

Kropsbevidstheden tvinger sig selv lavere og lavere ned på årgangene, og med et større visuelt bombardement via sociale medier, så er opgaven nu at få normaliseret de unge menneskers hjerner i retning af normalitet i egen krop.

Derfor er min opgave i 2019 enorm vigtig.

Elevernes ståsted

Min erfaring med eleverne gennem de seneste år er, at de ikke ”kun” er til de ellers mange fine tilbud fra filmcentraler, undervisningsportaler eller lignende. Eleverne savner i min optik, at komme endnu tættere på det hele.

Materiale om seksualundervisning er på en måde en anelse distanceret fra start. Materiale er et færdigt produkt, som ganske vist kan lægge op til diskussioner og undersøgende tilgang, men det begrænser alligevel en smule.

For dette emne er ikke noget, der ligner noget andet. Det her handler om hver enkelt individs ståsted, og for eleverne er det her vigtigere end dansk, matematik, fysik mm.

Lad eleverne være med til at sætte dagsordenen

Det mine elever gang på gang søger, er en form for spørgetime. En time hvor de kan skyde fra alle vinkler. For mange år tilbage havnede jeg i min praktik i en sådan redelighed. Vi læste bogen ’Zappa’, og da Bjørn er sammen med en pige fra klassen, regnede spørgsmålene efterfølgende ned over mig.

Timen blev klart noget af det mest nærværende og meningsfulde, eleverne oplevede med mig i den praktik. Jeg oplyste om alt, hvad jeg vidste uden at blive personlig og lade det komme tæt på mig selv.

På samme måde, tænker jeg, eleverne har glæde af at møde emnet i dag. På en dynamisk fri måde, hvor spørgsmål kan stikke af i alle retninger. Jeg må møde dem så godt jeg kan, hvor de er. Jeg kan støtte mig til materialer, men det er først, når jeg rigtig TØR tale med dem, at jeg finder ind til kernen af denne uge.