Blog

Anarki i cyberspace eller digitalt medborgerskab

Børn og unges dannelse til digitale medborgere er afgørende, hvis de skal opnå kompetencer til at håndtere livet på sociale medier

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Overvej ovenstående modeller og deres betydning for en pædagogisk indsats for digitalt medborgerskab i skolen (A=almen/D=digital dannelse):

Aktuel sag understreger betydningen af digitalt medborgerskab

Malmstrømsk

På ”Malmstrømsk” kan du læse om mental sundhed og digital trivsel i et skole- og læringsperspektiv. Jeg bestræber mig på at gøre mine tekster så praksisorienteret som muligt. Mit mål er at inspirere til dialog på bloggen, på lærerværelset og til pædagogiske tiltag i klassen. Jeg begyndte mit arbejde som lærer i et skoletilbud for børn med særlige behov. Herfra fik jeg særlig interesse for forholdet mellem mental sundhed og læring. En interesse, som jeg senere arbejdede med i 8 år i Psykiatrifonden og nu som selvstændig. Dertil arbejder jeg med udvikling af undervisningsmateriale i digital dannelse til udskolingen ved Center for Information og Boble Studier, Københavns Universitet. Her står jeg for at udvikle materialer, der inddrager forældre og styrker skolehjemsamarbejdet om digital trivsel og dannelse.

1004 børn og unge risikerer tiltale for distribution af børneporno. De har delt en video af to 15årige, der har sex med hinanden. Er det sandsynligt at denne store gruppe af 15-30årige går ind for børneporno? Ville de stå i klassen eller på arbejde og dele billeder ud af unge, der dyrker sex? Jeg kender ikke svarene på de spørgsmål. Jeg vælger dog at tro på, at en stor del af de 1004 personer ville svare nej til begge spørgsmål.

Når det går galt for disse unge og mange andre, så handler det om, at unge er født i en digitaliseret verden, men mange unge praktiserer ikke digitalt medborgerskab. Medborgerskab handler om en forståelse af frihed, lighed og fællesskab, og hvordan disse begreber praktiseres.

Digitalt medborgerskab – skolens opgave?

Skolen har en betydningsfuld pædagogisk opgave med at danne unge til aktive deltagere i samfundets fællesskaber herunder de digitale. Den pædagogiske tænkning bør tage afsæt i en forståelse af forholdet mellem børn og unges almene dannelse og digitale dannelse.

I henhold til ovenstående model ser det ud til, at mange agerer efter modellen yderst til venstre, opdragelse og dialog modelleres efter modellen i midten mens unge reelt agerer i modellen yderst til højre. Sagen om mulig tiltale for distribution af børneporno mod 1004 personer rejses på grundlag af love og normer, der er baseret på samfundets værdier og tanker om, hvad almendannelse omfatter. Dannelse til digitalt medborgerskab er således integreret i den almene dannelse. Digitalt medborgerskab omhandler også betingelser, der er specifikke for digitale medier. Mere om det i næste uge.