Charlotte Holm

Blog

Imens vi venter på ministerens hyrdebrev…

”Er det til gavn for de nyankomne at blive direkte indskrevet i almenklasser, eller er der i højere grad tale om en politisk spareøvelse ”? Sådan lyder hovedspørgsmålet i EVA- rapporten ”Direkte indskrivning af nyankomne elever i almenklasser”, der udkom i slutningen af 2019.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

 Og hvorfor er det så særligt interessant at spørge om det? Jo, det er det, fordi kommunerne efter lovændringen i 2016 fik friere tøjler til at organisere og tilrettelægge basisundervisningen i dansk som andetsprog på end som hidtil i modtageklasser. Det betød også friere økonomiske tøjler. Med det øgede antal af flygtninge i 2015, forudså og forventede man, at kommunerne vedvarende ville blive pressede på økonomien ved den eksisterende tilrettelæggelse af basisundervisningen. Derfor lempede man loven i en mere ”fleksibel” retning og den forventede ”flygtningestrøm” udeblev.

Giver rapporten så et entydigt svar på spørgsmålet om, hvorvidt det har gavnet de nyankomne elever at blive placeret direkte i en almenklasse? Nej, det gør den ikke, men afdækningen viser blandt andet, at 33 % af de 56 % af kommunerne, der praktiserer direkte indskrivning, ikke lever op til bekendtgørelsens § 4 i dansk som andetsprog. Og det gør de ikke, fordi sprogstøtten alene gives som en integreret del i almenklassen. Hvis man som kommune benytter sig af muligheden for direkte indskrivning i almenklassen, ja, så skal støtten også gives på særlige hold med max 7 elever eller som enkeltmandsundervisning. Forhåbentligt vil ministerens lovede hyrdebrev rette op på dette.

Både forvaltningsrepræsentanter, skoleledere, DSA- lærere og almenlærere vurderer, at den største udfordring ved direkte indskrivning er, at de ikke i tilstrækkelig grad kan møde de nyankomne elevers behov for sprogstøtte med de tilgængelige resurser på området. Hvis man fortsat vil være mere fleksibel i tilrettelæggelsen af basisundervisningen, ja så kræver det en helt anden økonomi. Derfor er EVA´s hovedspørgsmål yderst relevant i det videre arbejde med at sikre bedst mulige rammer for god basisundervisning.

Charlotte Holm

Charlotte Holm. Hovedstyrelsesmedlem i DLF siden 2016, medlem af Overenskomstudvalget. Da jeg har været lærer siden 1988 i Vollsmose, er jeg stærkt optaget af elever, hvis socioøkonomiske baggrunde og sproglige forudsætninger kræver en særlig indsats. Folkeskolen er det sted, hvor vi kan være med til at bryde den sociale arv, men det kræver et andet seriøst fokus fra politisk side, end det vi hidtil har set. Der skal et fagligt fokus på både modtageundervisningen og på den supplerende støtte, hvis man vil skabe en reel forandring for disse elever.