Charlotte Papsø

Charlotte Papsø

Blog

Når man skal finde gå-på-modet hos de modløse

Måske er det mest mig, der er modløs over al den voksenrestriktions skæld-ud, man dagligt hører, selvom man har lukket ned for alt. Måske er det mig, der mangler modet til at indrømme, hvor lidt jeg trives i mit eget selskab, selvom jeg har en stor boble at bevæge mig i.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ingen orker at være iført en ny paryk hver dag eller glemme at mute, så børnene kan høre en snakke hundesprog med den dovne Golden retriever, der nyder opmærksomhed og selskab i døgndrift.

Jeg prøver at opretholde en overskudsagtig sindstilstand, når jeg gennemgår protokollen, og de siger deres humør-barometer tal og begrunder, hvorfor den nogle gange lander på 2 istedet for 5 (5 er super -eminent godt humør).

Jeg pines nærmest ved at se ungdommens vilde lys blafre i de voksnes lyseslukker storm, hvor alt pakkes ind i mundbind og spules med håndsprit. Når restriktioner og dødstal er det eneste man opfanger i den endeløse, ensartede strøm af negativt ladede nyheder bliver det, der gør, at en grøn pose med dansk kopiark fundet på skolens udendørs scene kan bringe smilet frem, så står det sløjt til - eller skal vi vende det til noget positivt?

Kan det vendes til noget positivt, så er det måske det, at jeg har en 6. klasse, der viser sig fra deres allerbedste og mest arbejdsomme side. De kaster sig ud i alle opgaver med en ildhu og en nysgerrighed, der nogle gange får mit gamle lærerhjerte til at bløde. De tager imod og tager fra i forhold til enhver udfordring teknisk som sprogligt i både skole og fritid. De spørger om meget, javist, men jeg svarer tålmodigt, og når min hjerne er ved at brænde sammen over mit  skærmlook, så flytter jeg computeren hen på køkkenbordet og laver mad imens, jeg besvarer spørgsmål og retter småfejl i deres Bookcreator fantasy bøger.

De bedste timer er uden tvivl mad timerne, hvor vi bygger alternative sandwich fast food kæder op, tager madbilleder og udvikler opskrifter.

Snart skal de slippes løs i Co-Spaces - spørgetimen bliver nok lang og intens, men jeg tror stadigvæk på, at modløsheden kan vendes med de rette redskaber, men nok desværre først og fremmest med den rette besked fra den rette voksne. 

I må vende tilbage til fællesskabet, frikvarterene, interaktionerne og samtalerne, hvor man ikke bliver mutet, og hvor ens hånd ikke er et hvidt ikon på et laggende skærmbillede. 

Charlotte Papsø

Spil dig til glade og motiverede elever. Jeg bruger spil i undervisningen, når muligheden byder sig, og hvis leg og drama kan tilføjes, er det bare et plus for indlæringen. Fra august 2020 er jeg friskolelærer på Frijsendal friskole.

Powered by Labrador CMS