Sponseret blog: Clio

Sponseret blog

Innovation i børnehøjde

Innovation er et ord, vi hører i mange sammenhænge – også i skolen. Men hvordan bliver innovation konkret, så det får en meningsfuld plads i undervisningen? I samarbejde med Experimentarium sætter Clio fuld fokus på innovation i børnehøjde, og jeg giver her tre bud på, hvordan innovation kan blive en del af din undervisning.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

1. Tre gratis innovative forløb

Et godt sted at starte er at arbejde struktureret med et innovationsforløb. Du kan med fordel tage fat i et af nedenstående tre undervisningsforløb, som Clio har udviklet i samarbejde med Experimentarium til Skolernes Innovationsdag. Forløbene er gratis, når du logger ind med UNI-Login. Se forløbene her ↓

INDSKOLING: Skolernes Innovationsdag »

Sponseret blog: Clio

Hos Clio udvikler vi læringsteknologier for at få alle børn til at lære mere. Det kan vi ikke alene, og derfor løfter vi på hatten og inviterer landets klasseværelser, innovativ teknologi og didaktiske hjerner ind i vores arbejde. Vi tror på, at vi sammen kan gøre en forskel for den enkelte elev og ruste nye generationer til fremtiden – og vi lykkes først, når alle børn føler, de kan yde deres bedste.

MELLEMTRIN: Skolernes Innovationsdag »

UDSKOLING: Skolernes Innovationsdag »

Hold godt øje med forløbene, for vi spæder til med nye lækkerier, når vi nærmer os Skolernes Innovationsdag 2020. Følg linket for at læse mere om dagen.

2. Giv eleverne ansvar

Når innovation skal ind i klasselokalet, skal det gerne drives af motivation og engagement. Her bliver elevinddragelse og medbestemmelse centrale elementer i god undervisning. Inddrag eleverne i udvælgelse af problemstillinger, I kan beskæftige jer med. For at kickstarte processen kan I tage udgangspunkt i små men betydningsfulde problemer, I kender fra hverdagen.

Når du og din klasse fokuserer på løsninger på hverdagens små problemer, så lærer eleverne ikke blot at tænke problemløsende – de beskæftiger sig også med en modtagergruppe og lærer at sætte mennesket og brugeren i fokus. På vores portal om teknologiforståelse kan eleverne lære at udvikle en prototype af et digitalt produkt med udgangspunkt i et problem fra deres egen hverdag.

Find forløbet her: Hack et hverdagsproblem »

3. Find innovative forbilleder

Verden er fuld af innovative mennesker, som bruger deres kreativitet til at opfinde nye produkter og løsninger. Brug dem og deres fremgangsmåder som inspiration i din klasse. På portalen til teknologiforståelse kan I bl.a. finde materiale om Steve Jobs og Ada Lovelace under "Digital historie". I kan også gå på jagt efter kreative hjerner og idéer på kickstarter.com eller se et afsnit af "Løvens hule" på DR, der sætter skub i iværksættervirksomheder.

Se mere her:

Digital historie »

Kickstarter.com »

Du kan faktisk give den fuld skrue med innovation allerede fra 1. december 2019! Clio og Experimentarium varmer nemlig op til Skolernes Innovationsdag 2020 ved at sætte fokus på innovation i årets adventskalender hos Clio. Her får du i løbet af december fire digitale pakker med kreative og finurlige opgaver, tips og idéer, som får dig og eleverne til at tænke i andre baner og genopfinde de traditioner, der omgiver jer. Læs mere og skriv dig op til årets adventskalender lige her.

Powered by Labrador CMS