Sponseret blog: Clio

Sponseret blog

Tænk innovativt med tre gratis aktiviteter

Innovation begynder altid med en god idé. Og evnen til at få gode idéer er en muskel i hjernen, som vi alle kan træne og forbedre. Det kan du gøre sammen med dine elever på Skolernes Innovationsdag d. 23. marts 2018! Hvis du vil puste liv i dine elevers innovative evner inden da, kan du her se tre gratis aktiviteter, som du og din klasse kan prøve af inden den spændende dag.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Året er 1970, og kemikeren Spencer Silver sidder i sit laboratorium og prøver at opfinde en ny stærk lim. Men resultaterne er ikke gode. Limen er for svag og kan ikke holde to stykker papir sammen, uden at man let kan trække dem fra hinanden. Limen klæber sig til enten det ene eller det andet stykke papir. Opfindelsen er ubrugelig!

Fire år senere er en af Spencer Silvers kollegaer til kor i kirken. Han er kirkesanger og bruger forskellige bogmærker til at huske, hvor i salmebogen de forskellige sange står. Men han er irriteret, for bogmærkerne bliver ved med at falde ud. Han får en god idé. Da han kommer hjem, smører han bogmærkerne ind i Spencers "uheldige" lim. Nu sidder bogmærkerne fast i salmebogen. Han kan endda flytte rundt på dem, for limen ødelægger ikke siderne og bliver siddende på bogmærkerne.

Dette er den sande fortælling om begyndelsen på post-it-sedlerne, som det amerikanske firma 3M introducerede i 1980. Hvad der startede som en fejl, endte med at blive løsningen på et konkret problem og blive en stor succes til gavn for millioner af mennesker verden over!

Sponseret blog: Clio

Hos Clio udvikler vi læringsteknologier for at få alle børn til at lære mere. Det kan vi ikke alene, og derfor løfter vi på hatten og inviterer landets klasseværelser, innovativ teknologi og didaktiske hjerner ind i vores arbejde. Vi tror på, at vi sammen kan gøre en forskel for den enkelte elev og ruste nye generationer til fremtiden – og vi lykkes først, når alle børn føler, de kan yde deres bedste.

Skolernes Innovationsdag

Skolernes Innovationsdag er for hjernen, hvad Skolernes Motionsdag er for kroppen! På Skolernes Innovationsdag er målet, at alle elever får styrket deres kreative selvtillid. Pointen er, at enhver kan træne sin hjerne til at være mere kreativ og til at få gode idéer, når man arbejder målrettet på det. Og med disse kompetencer i bagagen er man et godt skridt på vejen til at blive innovativ.

Tre forskellige smagsprøver

Clio Online og Experimentarium har i samarbejde lavet et undervisningsmateriale, som du frit kan bruge. Materialet indeholder tre forløb – et til indskolingen, et til mellemtrinnet og et til udskolingen. Du kan skrive dig op lige her og på den måde få direkte besked, når forløbene er klar.

Aktiviteterne i forløbene er skræddersyet til at hjælpe hjernen ud af dens faste "ruter", så den kan tænke mere frit og uden at være tynget af, hvordan man plejer at se på tingene.

Som en lille smagsprøve på forløbene får du her tre forskellige aktiviteter, som du sammen med din klasse kan prøve af, inden I kaster jer ud i Skolernes Innovationsdag d. 23. marts:

Indskoling, udskiftningsløb:

Hvis vi løser den samme type opgave igen og igen, bruger hjernen de samme tankeveje igen og igen, og hjernen bliver fastlåst. Men hvis man skifter mellem forskellige typer opgaver, bevægelser og sanseindtryk, kan man få hjerne ud af sin fastlåste bane. Aktiviteten "Udskiftningsløb" skifter mellem opgaver og bevægelser og styrker arbejdet med at få idéer.

Se aktiviteten her

Mellemtrin, piberenser-modellering:

Vores hjerne vil helst løse en opgave på samme måde som sidst. Det er hurtigst og sparer energi. Men du kan tvinge hjernen til at bryde med dens sædvanlige tankebane. Det gør du ved at få nye idéer og se på ting på nye og anderledes måder. I aktiviteten "Piberenser-modellering" arbejder eleverne netop med at se anderledes på velkendte ting.

Se aktiviteten her

Udskoling, egenskabsstafet:

Når du udfordrer og leger med din hjerne, udvikler du hjernens netværk og evne til at tænke kreativt. I aktiviteten "Egenskabsstafet" skal eleverne beskrive kendte ting ud fra deres egenskaber i stedet for deres funktion. På den måde tvinges hjernen til at forbinde to ting, som den normalt ikke forbinder med hinanden. Det gør den stærkere og bedre til at få nye idéer.

Se aktiviteten her

Rigtig god fornøjelse med Skolernes Innovationsdag og de skæve tanker!