Sponseret blog: Clio

Sponseret blog

Sådan finder du det rigtige læremiddel

Det er tid til at vælge læremidler, men det kan være noget af en jungle at finde rundt i. Her kan du læse læremiddel- og implementeringskonsulenternes bud på, hvilke faktorer der bør spille ind i beslutningen.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

For mange skoler er december tiden, hvor budgetterne skal tjekkes igennem, og læremidlerne skal revurderes. Det er derfor også nu, at lærerne skal tage stilling til, hvilket læremiddel de ønsker.

Men hvordan kan du som lærer være sikker på, at du vælger rigtigt?

Vi har spurgt læremiddel- og implementeringskonsulenterne til råds. De kommer her med 5 spørgsmål, du bør stille dig selv, inden valget skal træffes.

Sponseret blog: Clio

Hos Clio udvikler vi læringsteknologier for at få alle børn til at lære mere. Det kan vi ikke alene, og derfor løfter vi på hatten og inviterer landets klasseværelser, innovativ teknologi og didaktiske hjerner ind i vores arbejde. Vi tror på, at vi sammen kan gøre en forskel for den enkelte elev og ruste nye generationer til fremtiden – og vi lykkes først, når alle børn føler, de kan yde deres bedste.

      1. Hjælper læremidlet mig med differentiering?

Eleverne har forskellige behov, og store krav til inklusion er hverdag for dig og dine kollegaer. Det kan ingen læremidler løse for dig, men det skal absolut gøre et forsøg.

Har du at gøre med et digitalt læremiddel, skal det som minimum tilbyde højtlæsningsfunktion, en særlig skrifttype til dyslektikere og nem mulighed for at skifte mellem en let og svær udgave af teksten.

      2. Er materialet aktuelt og opdateret?

Det hedder ikke længere sløjd og håndarbejde. Storbrittanien har stemt sig ud af EU, og nummer 113, 115, 117 og 118 i det periodiske system har navne.

Hvis dine læremidler skriver andet, så er det bare ikke godt nok. Du skal forvente opdateret materiale og aktuelle indspark til din undervisning, når der sker store ting ude i verden.

      3. Når jeg Fælles Mål med mit læremiddel?

Om du når Fælles Mål må ikke være en bekymring! Der findes masser af læremidler, der dækker Fælles Mål, og gør dit læremiddel ikke det, bør du vinke farvel til det med det samme.

Når du ikke bruger tid på at bekymre dig om Fælles Mål, kan du fokusere på metoderne, eleverne og dit fag. Du får ekstra tid på hånden, når du ved, at materialet overholder de gældende regler, således at du kan sætte din lærerfaglighed i spil.

      4. Har mit læremiddel en årsplan?

Læremidlets årsplan behøver man ikke følge slavisk – men det er et så godt hjælpemiddel at have ved hånden, at du ikke bør undvære det. Årsplanen kan spare dig for en hel masse tid, være et godt supplement og en god kilde til inspiration.

Uanset om du bruger den hele eller dele af den, så tjek op på, om årsplanen overholder alle gældende regler, og om elevernes læringsmæssige progression er tænkt ind. Er du lærer i udskolingen, skal læremidlets årsplan også klæde eleverne på til folkeskolens prøver.

      5. Motiverer materialet mine elever?

Hvis du vælger et læremiddel, som både du og eleverne finder interessant, så har du skudt papegøjen. Det er derfor vigtigt at være opmærksom på, hvad det er som trigger eleverne.

Ofte vil det være interaktive elementer og multimodale tekster, brugervenlighed og det generelle visuelle udtryk. Men også quizzer og andre typer af opgavesæt kan have en stjerne i elevernes bog.

Stadig i tvivl?

Vi håber, at eksperternes spørgsmål kan hjælpe dig med at finde vej i junglen af læremidler.

Hvis du har brug for yderligere rådgivning, skal du være meget velkommen til at kontakte en af vores læremiddelkonsulenter.