Folkeskolens danskrådgiver
Blog
Indskolingens store forarbejde
For bare fem måneder siden sendte jeg min datter i skole for første gang. Med sig i sin nye skoletaske havde hun gåpåmod, en portion nervøsitet og lysten til at lære. Hvad hun ikke havde fyldt i rygsækken endnu, var megen kendskab til bogstaver. Forleden kom hun hjem til mig med hendes første begynderlæsebog og startede med at læse højt for mig.
Foto: Pixabay/google.com
Aarhus d. 7/1-2018
Kære indskolingslærere
Som udskolingslærer på 14. år kan jeg nogle gange glemme, hvilken udvikling de elever, jeg modtager, har været igennem. De starter som min datter, og gennem en årrække har de forskellige lærere, som giver dem kendskab til først bogstaver, lyde, sammensætning af bogstaver senere ord og dermed sætninger, hvorefter man står med en lille læser.
Oplevelsen med min pige fik mig til at reflektere over, hvor betydningsfuldt det er med jer dygtige lærere. I kan kickstarte den vigtige skolestart, men det kræver, at I som lærere evner at skabe en sund og rolig arbejdskultur, når I står med 25 elever, der alle starter fra scratch.
På min datters skole er de dygtige til at få delt klassen, når de har klassepædagogen med. Her læser et hold, og et andet arbejder med bogstaver. Hver enkelt bliver så godt som muligt mødt tæt på sit niveau.
Bliver de stresset af for højt tempo, eller keder de sig grundet for lavt niveau, så mister de små elever nemt motivationen, og det er alt afgørende, at dette ikke sker de første år. Derfor er differentieringen så vigtig.
Jeg er imponeret over jeres arbejde. Imponeret over hvor hurtigt I kan få de små størrelser til at få bogstaver sammensat til ord.
Bliv ved med at levere det kæmpe stykke arbejde, så eleverne er godt klædt på til udskolingen. Her står vi klar til at tage over og fylde endnu mere i deres skoletasker.
Venlig hilsen
En udskolingslærer