Folkeskolens danskrådgiver

Blog

Indskolingens store forarbejde

For bare fem måneder siden sendte jeg min datter i skole for første gang. Med sig i sin nye skoletaske havde hun gåpåmod, en portion nervøsitet og lysten til at lære. Hvad hun ikke havde fyldt i rygsækken endnu, var megen kendskab til bogstaver. Forleden kom hun hjem til mig med hendes første begynderlæsebog og startede med at læse højt for mig.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Foto: Pixabay/google.com

                                                                                Aarhus d. 7/1-2018

Folkeskolens danskrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens danskrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: trinehemmer@hotmail.com

Kære indskolingslærere

Som udskolingslærer på 14. år kan jeg nogle gange glemme, hvilken udvikling de elever, jeg modtager, har været igennem. De starter som min datter, og gennem en årrække har de forskellige lærere, som giver dem kendskab til først bogstaver, lyde, sammensætning af bogstaver senere ord og dermed sætninger, hvorefter man står med en lille læser.

Oplevelsen med min pige fik mig til at reflektere over, hvor betydningsfuldt det er med jer dygtige lærere. I kan kickstarte den vigtige skolestart, men det kræver, at I som lærere evner at skabe en sund og rolig arbejdskultur, når I står med 25 elever, der alle starter fra scratch.

På min datters skole er de dygtige til at få delt klassen, når de har klassepædagogen med. Her læser et hold, og et andet arbejder med bogstaver. Hver enkelt bliver så godt som muligt mødt tæt på sit niveau.

Bliver de stresset af for højt tempo, eller keder de sig grundet for lavt niveau, så mister de små elever nemt motivationen, og det er alt afgørende, at dette ikke sker de første år. Derfor er differentieringen så vigtig.

Jeg er imponeret over jeres arbejde. Imponeret over hvor hurtigt I kan få de små størrelser til at få bogstaver sammensat til ord.

Bliv ved med at levere det kæmpe stykke arbejde, så eleverne er godt klædt på til udskolingen. Her står vi klar til at tage over og fylde endnu mere i deres skoletasker.

Venlig hilsen

En udskolingslærer