Folkeskolens danskrådgiver

Blog

Fagdage eller normalt skema?

På vores skole har ledelsen prioriteret fagdage frem for elevernes normale skema. Det giver lærerne en tryghed i forhold til færre sammenhænge, men eleverne savner alsidigheden…

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Foto: Nicah Sittig/Flickr.com

Når udskolingen på vores skole må være 50 % fysisk på skolen foregår det med fagdage. Her er dansk, matematik- og engelsklæreren prioriteret frem for klassens sædvanlige skema.

Folkeskolens danskrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens danskrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: trinehemmer@hotmail.com

Skolens prioritering har handlet om at give eleverne en tryg start. Det betyder blandt andet, at de har mødt deres klasselærere i hele dage frem for en masse forskellige faglærere. Desuden har fokus også været at passe på de lærere i forhold til smitte, som har mange forskellige klasser i løbet af en uge.

Eleverne har dog ytret, at de savner deres almindelige skema. De savner de forskellige lærere og fag.

Der er ingen tvivl om, at trygheden og sikkerheden i at holde tingene simple er fint, men man må også skele til den energi der ligger i afvekslingen.

Afvekslingens styrke

Disse uger kan nemt blive ensformige med konstante fagdage og den samme lærer igen og igen. Når vi nu åbner, så kunne man formode, at en ny lærer i klasserne godt kunne fungere med afstand. Der mikses alligevel i alle andre afkroge af samfundet, så hvis vi kan dyrke transporten, indkøbene osv. så kan vi måske så småt begynde at tænke almindelige skemaer igen.

Jeg har oplevet flere elever kommentere på ensformigheden, og det faktum at andre skoler kører ”normalt” kan også spille ind.

Vi er som samfund så godt rustet til at lukke ned lokalt ved smittetilfælde, så vi godt kunne vende tilbage til normalen uden alt for megen angst for at blive udsat.

Derfor håber jeg, at vi snart igen kan finde ind i den dynamik, det er, når skolen sætter alle tangenterne på klaveret i spil. En god melodi kræver mere end en oktav i et fastlåst partitur. Den kræver plads og forskellige inputs for at kreativiteten kan blomstre.