Folkeskolens danskrådgiver

Blog

Hvordan sikrer vi den gode tone i processen omkring blå bog?

Blå bog-skriveriet er i fuld gang i vores 9. klasser. Men hvor meget skal man som lærer blande sig i processen?

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Foto: www.Pixabay.com

En blå bog skal gerne være noget, man med glæde kan tage frem om 10 år. Der skal være sjove anekdoter, facts og fortællinger fra det lange skoleliv, som får smilet frem på læben.

Folkeskolens danskrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens danskrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: trinehemmer@hotmail.com

Men processen omkring den famøse bog kan ind imellem udfordre i forhold til det fællesskab, man gerne skulle føle sig som en del af – også efter udgivelsen.

Der kan ofte midt i skriveriet opstå nogle bump, som vi lærere bliver nødt til at hjælpe med. Kunsten er som lærer at være tæt på processen.

Det kan være vanskeligt, da dette skal være båret af eleverne, men alligevel skal vi som professionelle have et øje med – ligesom vi har det med revyen.

Det gælder om at lave aftaler med eleverne om, hvorvidt der skal være en ansvarlig gruppe, der enten melder tilbage til læreren i tilfælde af problemer, eller om læreren ganske enkelt skal læse igennem.

Det vil sandsynligvis variere fra klasse til klasse, hvorvidt man skal helt tæt på eller kan overlade det redaktionelle til en gruppe.

Lærerens sårbare position

Man kan som lærer, hvis man ikke får positioneret sig fra start, havne i en yderst udsat situation – både i forhold til en selv men også elevgruppen.

Eleverne interagerer dagligt, og det er svært at holde på hemmeligheden vedrørende noget smuds-skriveri i elevflokken. Læreren står i denne situation i en markant anden sammenhæng, hvor man nemt kan blive sat på bjerget som en sprinter på en bjergetape.

Pludselig kører det hele fra dig, og situationen kan ende ude af kontrol. Du ender udenfor tidsgrænsen og bliver smidt ud af løbet!

Blå Bog kan være en sårbar størrelse for enkelte elever - og for dig som lærer.

Den interaktion, som du ikke har med eleverne, kan blive det, der sætter sig af i processen. Derfor skal du finde en organisatorisk kattelem, hvor du kan få info, uden at eleverne mister deres følelse af selvstændighed omkring skrivningen.

Derfor er det vigtigt, at du gør op med dig selv, hvad du vil stille op som ramme for denne proces, når eleverne gerne vil i gang.

For de går stadig i skole og Blå Bog er et skoleprodukt. Det er ikke bare fri leg!

Se din gruppe an, læg sin strategi og vær nysgerrig i processen uden at virke påtrængende.

På den måde kan ALLE forhåbentlig finde glæde ved at tage bogen frem i årene, der kommer.