Folkeskolens danskrådgiver
Blog
Nødundervisning: Skal Google Meet afløse forældrenes ansvar?
”Kære klasselærer”. Jeg har et ønske om, at I starter daglige Google Meet-møder op allerede fra morgenstunden, da jeg har svært ved at motivere min 15-årige dreng til at komme i gang med opgaverne”.
Foto: Flickr.com/Carlos Ebert
Ovenstående besked dumpede ned i min tidligere kollegas indbakke i sidste uge, og det går meget godt i tråd med tendenser, jeg har hørt fra andre lærere i mit netværk. Det fik mig til at reflektere over, hvilken rolle vi lærere nogle gange bliver sat i.
Den nye verdensorden hersker i disse måneder, og det genererer frustration både hos os lærere og i hjemmet.
Jeg har gennem mit virke forsøgt at holde en tæt kontakt med mine elever, og i alle mine fag har jeg arbejdet målrettet på, at vi ville vende tilbage og evt. gå til prøve.
Det skete så ikke, og for udskolingen særligt punkterede det ballonen for en del af de unge.
Derfor kræver det et særligt stykke arbejde at få motiveret eleverne til den sidste tid inden sommerferien. En periode, der virker som et underligt limbo, hvor eleverne stadig ikke ved, om de vender tilbage eller ej.
Motivationsdelen skal fordeles
Undervisningsmæssigt er jeg ikke fysisk til stede længere. Mine elever kan finde mig online, og det er det bedste alternativ til at være der selv.
Jeg bliver blot en anelse bekymret over min rolle, når forældre begynder at henvende sig vedr. flere og flere Google Meet møder med den begrundelse, at de ikke kan motivere deres barn til arbejdet.
Vi er i en delt arbejdsopgave lige nu – forældrene og jeg – og jeg skal som lærer finde min vej i både den vejledning jeg giver forældre og elever.
Som forælder har man i øjeblikket – uanset hvor hårdt det er – et medansvar for at ens barn bliver fulgt til dørs fagligt. Det samme har jeg som lærer!
Vi må bare ikke ende på en glidebane, hvor vi som professionelle bliver brugt ind i en sammenhæng, hvor vi procentvis stiger i ansvarsdelen, mens forældrene daler.
Google Meet møderne skal doseres, så der er en rimelighed i det for os lærere, og møderne skal bruges på information, vejledning, fremlæggelser, sociale projekter, mm.
Møderne kan helt sikkert også bruges som en motivationsfaktor for de unge, men det må ikke blive hovedfokus.
Vi er i denne tid til som støtte for både elever og forældre, men vi er her ikke for at overtage en ansvardel. Den vil vi fortsat dele!