Folkeskolens danskrådgiver

Blog

Projektopgaven: Fokus på praksisfaglighed højner niveauet i produktet

I sidste uge havde min 9. klasse projektopgave. Den har jeg efterhånden været vejleder på mange gange, men i år var der især én ting, som faldt mig i øjnene. I opgavens produkt fandt eleverne virkelig deres kreative kompetencer frem.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Foto: Privat/Trine Hemmer-Hansen

I disse år er der indgået politiske aftaler om at styrke praksisfagligheden i folkeskolen.

Folkeskolens danskrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens danskrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: trinehemmer@hotmail.com

Jeg er fortaler for den aftale. Idéen om at eleverne møder flere praksisfag, ser jeg kun som en fordel.

Med de nuværende længere skoledage er det at styrke det praksisnære en kærkommen variation på en akademiseret glidebane, der var i gang med skøjte sig selv tilbage til start.

Produkterne fra mine elever i år var virkelig af høj kvalitet. Jeg håber, at de næste år vil bringe det samme niveau. En grund til forhåbningerne er, at man igen fra politisk side vælger af opgradere på det praktisk/musiske. Det er et valg, der ganske sikkert vil have afsmittende effekt på prioriteringen af produktet i projektopgaven. For når vi italesætter og værdilader vigtigheden af det praktiske på lige fod med det boglige, så er vi i gang med at vende en kultur, som den danske folkeskole ellers var på vej imod.

Produkter som inspiration

Produkterne i år var af en sådan variation, at de fremover vil stå som inspiration for kommende hold. Der var alt fra malerier, collager, podcasts, speed-paint videoer med voiceover osv. Det var et overflødighedshorn af afarter indenfor produktgenren.

Med det nye og bedre narrativ omkring de kreative, praktiske og musiske elementer i folkeskolens arbejde ser jeg store muligheder for, at projektopgaven vil løfte sig i niveau de næste år.

Mine elever valgte i år at prioritere produktet højt – nogle endda næsten for meget. Andre år har produktet for nogen været en ubehagelig skal-opgave, som blev lavet i sidste øjeblik.

Jeg har i år noteret mig, at mine elever virkelig har haft lyst til produktdelen, og det glæder mig.

De kommende år vil forhåbentlig bringe niveauet til nye højder.

Her er link til emu.dk, som har en masse eksempler på produkter til projektopgaven:

https://emu.dk/grundskole/dansk/projektopgaven/produkt