Folkeskolens danskrådgiver

Blog

Sexualundervisning – lærerne skal turde miste fodfæstet...

Uge sex er veloverstået, og tilbage sidder jeg med tanker om ugens indhold. Hvad skal der til, for at både eleverne og jeg kan finde det trygge rum, hvor der er plads til undren, uvidenhed og uopklarede spørgsmål?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Foto: Pixabay.com

Sexualundervisning kan for nogle lærere være en svær størrelse at have med at gøre. De færreste føler sig helt på hjemmebane, når dagsordenen er markant anderledes – og med rette. For jeg erindrer ikke meget undervisning i netop dette timeløse fag på seminariet.

Folkeskolens danskrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens danskrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: trinehemmer@hotmail.com

Heldigvis er der meget hjælp at hente. Flere gode sites har hvert år nye temaer krydret med opgaver, samarbejdsøvelser og meget andet.

Men skal det gøres mere nærværende for eleverne, så skal jeg som lærer turde at tale med mine elever – også om de områder, som kan føles svære og akavede at tale om. Jeg skal turde gribe elevernes bolde og få dem til at sætte ord på, hvad de mangler viden om.

At miste fodfæstet for en stund

Som lærer kan jeg læse mig til meget. Jeg kan føle mig godt klædt på til de forskellige fag, og det kan man i teorien også vedrørende sexualundervisning. Dog er der den forskel, at uge sex kommer lidt tæt på i forhold til eventuelt dansk, matematik, idræt, engelsk osv. Sex er noget ret privat – noget som de fleste blot deler med en enkelt anden.

Som lærer går jeg i disse timer på en ganske tynd line. Jeg ønsker ikke at være for engageret, eller for uengageret, for oplyst, eller for uoplyst. Samtidig skal jeg koble en levering af materiale fra mig selv til en gruppe unge mennesker, som er et helt andet sted i livet.

Men hvis ikke vi tør miste fodfæstet, så risikerer vi efter min mening, at denne uge er spildt. Vi skal have vores plan klar – men vi skal også være klar til at lade planen falde. For hvordan kan jeg lægge en plan for, hvad unge mennesker kunne ske at være nysgerrige på.

Planen er skelettet, som sikrer en planlagt uge, hvis gruppen er for blufærdig til at turde.

Eleverne skal nemlig også turde miste fodfæstet – men det er sikkert og vist, at de ikke gør det, hvis ikke læreren kan gå forrest.