Folkeskolens danskrådgiver
Blog
Udeundervisning: Eleverne fortjener vores engagement
Jeg havde bestemt ikke armene over hovedet, da beskeden fra øverste instans lød på en daglig udeundervisning pr. uge, men efter at have set hvilken effekt det havde på mine elever, at min klasse endelig var samlet i sidste uge, gjorde det mig oprigtig glad. Eleverne har været adskilt fra deres normale hverdag, og derfor er vores engagement som lærere så vigtigt i deres retur til skolen og dens hverdag.
Foto: Privat
Fire timer med forskellige spil, udfordringer, teambuilding samt walk and talk-øvelser sendte mine elever hjem med et smil på læben forleden. Glæden var ikke til at skjule, da min teammakker og jeg sagde farvel og tak for en god dag. Vi afsluttede dagen med et fælles foto og sendte det hjem til både elever og forældre med titlen: ”Adskilt i tre måneder – gensynsglæden var stor”.
Dagen efter talte jeg med en veninde, som også har en dreng i udskolingen – dog i en anden kommune. Han var kommet enormt skuffet hjem og havde fortalt, hvordan deres første dag havde budt på en rundboldkamp og fri over en time før tid. Lærerne havde stået og frosset uden at deltage, og eleverne var gået sporadisk til og fra.
Disse elever havde heller ikke set hinanden i tre måneder.
Vores ansvar overfor eleverne
Ikke et ondt ord om rundbold, men jeg synes virkelig, at vi skylder vores elever lidt mere engagement end en dagsorden udelukkende bestående af et boldspil, der måske bare skal fylde tiden ud. Det er helt ok, at man som lærer synes, at dette tiltag er helt uholdbart, men vi har et ansvar overfor eleverne. Det er naturligvis ikke holdbart i længden at være ude, men jeg tror, det er vigtigt, at vi som opstart tager os selv i nakken og giver eleverne en god oplevelse.
De har ventet længe på at se hinanden, og det skal helst være rart med den ”første kontakt”. Så må vi tage vores evt. frustrationer med til ledelsen eller videre, hvis vi finder situationen uholdbar.
Dette er jo ikke elevernes skyld!