Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver

Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver

Ny prøvefolder giver eleverne et fornuftigt overblik.

UVM har udarbejdet en folder til vores ældste elever om de prøver, de står over for i de to næste måneder. Folderen er informativ og giver et samlet overblik over prøverne, selvom nogle detaljer savnes.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det kræver mange informationer at forberede eleverne til prøverne. Der skal typisk sættes lang tid af, når man skal forklare eleverne, hvad prøverne indebærer, og for det meste gives informationer løbende gennem skoleåret.

I år har Undervisningsministeriet udgivet en folder med informationer til eleverne, og selv om layoutet lidt leder tankerne i retning af en middelmådig børnebog fra 80’erne, så synes jeg, at man bør hilse initiativet velkommen.

Folderen giver kort fortalt en hurtig indsigt i, hvilke fag der er omfattet af de bundne prøver, hvad en fagblok er, og hvordan de er sammensat. Derudover formidles en række af de regler, der gør sig gældende for prøverne. Det er alt det, som mange skole måske tidligere har lavet pixiudgaver af.

Snyd begås af legomænd?

Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Janus Neumann er Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver. Hans opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i fagene – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: janusneumann@hotmail.com

Eksempelvis kan eleverne læse om, hvad snyd omfatter. Hvad det helt præcist er, de ikke må samt hvornår og hvordan nettet skal tilgå? Om det er et godt pædagogisk træk at indsætte en illustration af en legomand i håndjern, vil jeg lade være en smags sag. Symbolværdien er i hvert fald tydelig. Det er dog ganske udmærket, at eleverne kan læse om, hvad konsekvenserne er ved snyd, for så er der ikke noget at være i tvivl om. Det er min opfattelse, at netadgang har medført gråzoner for elever, lærere og skoleledelser, og at der til tider kan være oprigtig tvivl om, hvorvidt man snyder eller ej.

Det gøres tydeligt, hvordan man opstiller kilder, og hvorfor man skal gøre det. Det er ret væsentligt.

Man kan ikke fortælle alt.

Selvfølgelig er det ikke alle detaljer, der er beskrevet i folderen. Det ville være for omfattende, men ligesom man i prøvevejledningerne for lærerene kan se eksempler på samfundsfaglige temaer, danskfaglige fordybelsesområder eller andet, kunne det måske være gavnligt for eleverne at se et eksempel på et kort skitserede prøveforløb i de forskellige fag. For kulturfagenes vedkommende beskriver folderen kun, hvad man må medbringe til forberedelse samt reglerne for hjælpemidler via nettet. Selve prøvebeskrivelsen sniger sig lige over tre linjer. Det er ikke meget. Pointen har formentlig været at holde beskrivelsen af hvert fag på en side for overskuelighedens skyld.

Se linket til folderen nedenfor, hvis du ikke allerede har set den.

God weekend derude.

Når du skal til prøve