Blog

Jo mere vi er sammen!
Lærer, studerende og lærer på læreruddannelse og universitet i læringsfælleskab til World Association of Lesson and Learning Study konference
Der behøver ikke være modsætninger mellem hvad der arbejdes med i læreruddannelse, i lærerens efteruddannelse eller vedvarende professionelle udvikling! Ved årets WALS2019 konference deltog et team fra Hummeltofteskolen, Københavns Professionshøjskole og Københavns Universitet med et fælles symposium.
Gennem mere end 5 år har der været arbejdet med lektionsstudier på skole og læreruddannelse, og i år har vi taget endnu et skridt sammen: Præsentere (dele af) vores arbejde på en international konference, der netop er et mødested for "praktikere og forskere".
Praktikere og forskere er et lidt underligt udtryk i denne sammenhæng, for i lektionsstudier er vi alle interesserede udforskere af elevers læring...
Vi er sammen om det, med hver vores institutionelle perspektiv til at berige vores diskussioner.
Og i år diskuterede vi det provokerende spørgsmål om "Er lektionstudier kun for Eliten?" - er der noget særligt over den viden om undervisning og læring der frembringes i forbindlese med lektionsstudier? Er der noget særligt over de lærere, studerende, skoler, ledere osv. der vælger at beskæftige sig med lektionsstudier - og gøre det til en vedvarende praksis i deres virke?
Diskussionen satte gang i tanker hos de internationale tilhørere!
Der er et stort potentiale i at være sammen på tværs af de institutionelle skel i vores uddannelsessystem! Lad os gøre mere af det!
Teamet:
Dela, R.S., Schultz Yde Eriksen, C., Harreskov Christensen, J., Rasmussen, K. & Hellsten Østergaard, C. (2019). Lesson Study for the Elite? a symposium at the World Association of Lesson Study (WALS), in Amsterdam, September 2019.