Blog

Fake eller ikke fake - hvordan lærer vi at skelne?

Brugere af sociale medier bør alle agere som kritiske journalister, der som udgangspunkt er skeptisk over for det indhold, de møder. Sund skepsis er alfa og omega, da fake news er over alt. Nye gratis kurser i dataforståelse, digitalt medborgerskab og digitalt selvforsvar klar efter sommerferien

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Bliver sorte oftere dræbt af andre sorte eller af hvide? En statistik siger, at 81 procent af drabene på hvide mennesker i USA begås af en sort, mens det kun er 2 procent med omvendt fortegn. En anden statistik viser, at kun 0,77 procent af alle drab på sorte i USA bliver begået af hvide, mens sorte selv står for 53,94 procent af drabene.

I disse #BlackLivesMatter tider florerer faske nyheder og falske tal på sociale medier, og selv skarpe kritiske journalistiske øjne kan have svært ved at skelne mellem sandt og falsk. Men et sted, hvor man kan få hjælp, er hos Mandag Morgens Tjekdet.dk, der netop har dechifreret de mange tal omkring sorte og hvide drab.

Hvad kan man ellers gøre for at få mere kritiske øjne på alt det indhold, der fylder sociale medier? Man kan læse denne lille lette bogDen der lyver råber af Lea Korsgaard der giver gode råd til, hvad man kan gøre, fx at

Digitalt Selvforsvar

Pernille Tranberg. Dataetisk rådgiver for virksomheder og myndigheder samt foredragsholder om dataetik og digitalt selvforsvar. Tidligere journalist. Forfatter til bogen DataEtik - den nye konkurrencefordel - gratis pdf-eks her: dataethics.eu/bog samt til værktøjer til datakontrol her: dataethics.eu/selvforsvar. Lærerstandens Brandforsikring sponsorerer hende, så hun kan tage ud og holde gratis foredrag for folkeskolernes ældste klasser. Læs mere her: https://dataethics.eu/en/about/founders/

- opsøge de kloge mænd og koner. Det plejer ikke at være dem, der råber op, men de er derude, og'

- lede efter sammenhænge. Fakta betyder ingenting uden de hører hjemme i.

Brugere af sociale medier bør alle agere som var de selv kritiske journalister, der skal formidle til andre. Som udgangspunkt bør vi være skeptiske over for det alt det indhold, vi møder på sociale, da der er mere og mere indhold, som man ikke kan stole på. En ting er fake news, men hvad med nyheder, som fx influencers lægger op omkring et produkt, som de har fået penge for at beskrive? Eller en pressemeddelse - skjult som en artikel - som en virksomhed har sendt ud om deres 'fantastiske' nye produkt?

Fake news er en del af tre nye workshops for københavnske skoleelever via Åben Skole  er nu gratis til rådighed for dem, der kan skaffe mindst 50 elever i udskolingsklasserne - baseret på først-til-mølle princippet.

Workshoppen, der består af tre lektioner, giver indsigt i datas rolle i samfundet og vores hverdag. Hvad vil det sige ikke at have kontrol over egne data (dvs. sit digitale omdømme), og hvad det betyder at have det. Eleverne får forståelse for, hvordan falske nyheder, propaganda og misbrug af persondata kan manipulere os - børn som voksne. Og hvad man kan gøre for at forsøge at gennemskue det. Hvad vil det sige at være et offentligt menneske, hvad er smart ikke at dele, og hvad skal man gøre for at finde ud af, hvem kan man stole på. Og hvad med rettigheder til data og privatliv, om demokrati, kultursammenstød og -fællesskaber? Hvordan bør vi alle tænke og agere som en dygtig etisk handlende medborger, som både er super kildekritisk og tager ansvar for det, de offentliggør.

Kontakt mig på 22 66 99 32 eller mail@digital-identitet.dk hvis du er interesseret og hører under Københavns Kommunes åben skole.