Folkeskolens religionsrådgiver
Blog
Efteruddannelse - ja tak!
Efteruddannelseskronerne er gået til linjefagsdækning og til forvaltningsudtænkte kurser i de senere år. Hvornår bliver der tid og råd til at linjefagsuddannede kan efteruddanne sig i sit fag?
I 2004 var jeg på barsel med mit 4. barn, da min chef ringede og fortalte, at Skive Kommune ville give en PD i kommunikation og vejledening med it og medier med et skolebibliotekarmodul til syv lærere. Han vidste, jeg gerne ville på skolebiblioteket, og han vidste, jeg gerne ville være vejleder. Til trods for jeg vidste, det ville blive hårdt med efteruddannelse med fire børn mellem nul og syv år, sagde jeg ja tak.
Og hold nu op, så forrygende, det var. I løbet af de næste tre år havde jeg i en periode en ugentlig dag på uddannelse og fem gange havde jeg seks til ti ugers fri fra job, hvor jeg læste.
Ny og bedre lærer
Pædagogiske og didaktiske tilgange som ikke havde givet meget mening i seminarietiden kunne nu sættes i forhold til praksis. Nye tilgange, nyt fagligt sprog - det var hårdt arbejde, givende og helt fantastisk.
I 2008 stod jeg med en PD og en følelse af, jeg havde rykket mig i forhold til mit teoretiske fundament og min praktiske tilgang til min undervisning. Jeg er ikke i tvivl om, jeg blev en bedre vejleder overfor elever og kollegaer, jeg blev en bedre sparringspartner for ledelsen og ikke mindst blev jeg en bedre underviser.
13 år er lang tid
Det er 13 år siden..... 13 år!
Det er da ikke fordi, jeg ikke har fået små kurser siden. Religionernes dag. Skolebibliotekarens dag. Og nå ja en masse kommunale "Hurra, nu er der noget nyt alle lærere skal vide, kunne, synes noget om" kurser. Min egen leder har været rigtig god til at hyre rigtig gode oplægsholdere ind til at klæde os på til noget af det, vi som skole har fundet spændende, interessant og vigtigt.
Men der har ikke været mulighed for at fordybe mig i noget af det, der virkelig vil rykke mig som lærer.
Jeg drømmer
Jeg drømmer. Drømmer om at få ny faglig viden. Få tid til at fordybe mig i måder at skabe læselyst på, litteraturformidle på, nye metoder at undervise på, ny religionsdidaktisk viden, ny og mere viden om hvordan man underviser i kontroversielle emner og.... listen er lang.
Men det forbliver desværre nok kun en drøm.