Blog
Digitale læringsplatforme – er du også på vagt?
Årsplaner og digitale læringsplatforme er et lidt kontroversielt emne blandt lærere, fornemmer jeg. Jeg er selv stor fan af digitale årsplaner, men føler mig faktisk lidt ensom i netop dén følelse. For det er som om, at der blandt lærere er en uskreven regel om være på vagt over for noget, der enten er nyt, anderledes og/eller tidskrævende.
For lærere er august lig med skolestart og udarbejdelsen af årsplaner. I Høje-Taastrup Kommune bruger vi læringsplatformen Meebook til dette. Her kan man hurtigt få et overblik over anvendte (og manglende) mål, og elevplanen genereres nemt ud fra elevernes egen samt lærerens efterfølgende vurdering af dem.
Personliggørelse af dine undervisningsforløb
Jeg oplever dog indtil flere ’haters’ af dette fortrinlige værktøj, og jeg undrer mig ærligt talt lidt. I min verden har det aldrig været nemmere at sætte en årsplan sammen. Og hvis man ligesom jeg nyder at sammensætte, designe og gøre sit undervisningsmateriale ’sit eget’, er Meebook som sendt fra himlen. På relativt kort tid kan du nemlig personliggøre dit helt eget forløb, så det indeholder præcis de elementer, du ønsker, og som passer til lige netop den elevgruppe, du har. Helt ærligt! What’s not to like?
Ikke alle er begejstrerede
Men ja, der er altså flere af mine kollegaer, der ikke deler min begejstring. De synes, det er besværligt og vil hellere lave det på den gode, gammeldags måde – i Word. Jeg kan sagtens forstå, at der kan være noget trygt i at gøre det, man altid har gjort, men jeg forstår ikke, at man ikke har lyst til at finde ud af, hvordan man – hvis man lige investerer lidt tid i begyndelsen og bærer over med enkelte småfejl i programmet – faktisk kan gøre det nemmere for sig selv?
Ind i mellem føler jeg mig næsten helt alene med min begejstring for Meebook, for som lærer må man åbenbart ikke – ukritisk – være glad for noget, der er nyt, anderledes og en smule tidskrævende (i begyndelsen). Er det ikke sådan, det er?