Folkeskolens madkundskabsrådgiver

Blog

Hvem bestemmer, hvad der er sjov og spændende undervisning?

Jeg planlægger undervisning i N/T med et forløb over nogle uger. Åens vandløb. Den første gang er jeg sammen med en gruppe eleverne og maler et meget stort billede af et vandløb. Det bliver virkelig flot. Vi har mulighed for at være tre voksne på to klasser. De elever, der ikke maler, læser og skriver om et dyr eller en plante ved åen.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Anden gang går vi til åen med bestemmelsesdug, net og lup. Der bliver fundet fx. rygsvømmere, døgnfluelarver, mærkelige orme, edderkopper, slim af et eller andet vi ikke ved, hvad er. Altså to rigtig gode lektioner. Vi tog lidt vand, planter og slim med hjem.

Tredje gang valgte eleverne en plante eller et dyr fra bestemmelsesdugen, som de skrev om. Mange er virkelig benovede over alle de forskellige måder de små vanddyr trækker vejret på. Noget af slimen kom under stereolup og frem kom en spoleorm – fantastisk. Et lille blad kom også under og nu kom der et fantastisk net af grønkorn frem. Eleverne skulle de sidste 10 minutter læse om fotosyntese.  For en stor gruppe er det en stor forunderlig viden, og flere kontakter mig med den store nye viden, de har fået.  Jeg er virkelig glad og stolt over min undervisning, som jeg betegner som sjov og spændende.

Folkeskolens madkundskabsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Christian Bunk Svane er Folkeskolens madkundskabsrådgiver. Hans opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: domesticscience@yahoo.com

De få der trækker tænder ud – og så alle de andre.

Men, men så sidder er en mindre eller større gruppe eleverer som slet ikke bliver ramt af denne ”sjove og spændende” undervisning. De larmer, leger klappelege, løber lidt efter hinanden, griner og hviner højt. Når jeg så beder som at stoppe og dæmpe ned, er svaret: ”Må vi ikke havde det sjovt i skolen”, ”Skal det ikke være sjovt at gå i skole”.

Det samme kunne skrives om i Håndværk og design og madkundskab.

De fleste syntes, det er sjovt og spændende. Elevere der siger: ”Hvor der det fantastisk, at vi må bruge af alle de forskellige ting, der er i lokalet og selv skal bruge vores fantasi”. ”Dine timer er næsten som om det slet ikke er skole, du finder altid på noget sjovt”, ”Det er dejligt at havde dig, for dine regler er anderledes, i dine timer må vi gerne snakke stille sammen”.  Det er kontrasten til den anden lille gruppe, der ikke kan vente, keder sig og har rigtig svært ved at hjælpe hinanden. De bruger så tiden på at havde det ”Sjovt” ved at vaske hænder i trælim, kaste med træstøv m.m. I madkundskab svirpes der med viskestykker, opvask bliver skubbet over til naboen eller man sidder på toilettet, mens der er oprydning.

De få trækker tænder ud, jeg har ansvaret for at alle lærer noget, og bruger rigtig meget tid på at bearbejde, hvordan jeg skal tilrettelægge en undervisning, der favner alle, så ikke de få forstyrrer de mange.