Folkeskolens madkundskabsrådgiver
Blog
Hvor mange læringsmål skal eleverne forholde sig til?
Der har de seneste uger været meget skriveri og lavet flere udregninger om tidsforbruget vedrørende lærernes arbejde med læringsplatforme, om de så hedder ”Min uddannelse”, ”Meebook” eller ”Momo”. Jeg tror de ligner hinanden på mange punkter.
Illustration fra http://www.skoleborn.dk/feb_nyhed_2016/
Men hvordan ser regnestykket ud for eleverne?
Nu vil jeg prøve at lave et lille regnestykke på, hvor mange læringsmål eleverne skal forholde sig til. Jeg har valgt 4. årgang, fordi jeg har dem mest i år.
Hos os har 4. årgang i løbet af de første fire dage 10 fag + studietid. Om fredagen har de en fordybelsesdag. Det vil sige samme lærer/fag fra 8.00 – 13.45.
Vi lærere skal give eleverne på mellemtrinnet 2-3 læringsmål til hver fag. Eleverne har altså i løbet af en uge 20 – 30 læringsmål.
På vores skole har vi i år 45 minutters lektier. Om mandagen har 4.A fem forskellige fag. Det vil sige, at eleverne i løbet af mandagen, skal forholde sig til 10 – 15 læringsmål.
Målene er meget forskellige og bliver også formuleret forskelligt. Eksempler kan være i håndværk og design: ”Jeg kan save efter en streg”, i natur/teknologi: ”Jeg kan forklare de fem fokusord til Skabt af Istiden”, eller i dansk Alle: HUSKE – Du skal kunne få øje på bogstaver, der ikke har de rigtige højder. Nogle: ANVENDE – Du skal kunne anvende bindinger, så din håndskrift bliver læselig for alle. Få: ANVENDE – Du skal kunne skrive hurtigt og have en personlig håndskrift.
Det er selvfølgelig vigtigt, at både læreren og eleverne kender målene for undervisningen, men at børn på 10 år skal forholde sig til 20 – 30 læringsmål i løbet af en uge er måske bare for meget.
https://www.folkeskolen.dk/640999/meebook-og-elevplaner-et-lille-regnestykke
https://www.folkeskolen.dk/640430/laeringsplatforme-og-tidsroeveri