Folkeskolens madkundskabsrådgiver

Blog

Hvor mange læringsmål skal eleverne forholde sig til?

Der har de seneste uger været meget skriveri og lavet flere udregninger om tidsforbruget vedrørende lærernes arbejde med læringsplatforme, om de så hedder ”Min uddannelse”, ”Meebook” eller ”Momo”. Jeg tror de ligner hinanden på mange punkter.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Illustration fra http://www.skoleborn.dk/feb_nyhed_2016/

Men hvordan ser regnestykket ud for eleverne?

Folkeskolens madkundskabsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Christian Bunk Svane er Folkeskolens madkundskabsrådgiver. Hans opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: domesticscience@yahoo.com

Nu vil jeg prøve at lave et lille regnestykke på, hvor mange læringsmål eleverne skal forholde sig til. Jeg har valgt 4. årgang, fordi jeg har dem mest i år.

Hos os har 4. årgang i løbet af de første fire dage 10 fag + studietid. Om fredagen har de en fordybelsesdag. Det vil sige samme lærer/fag fra 8.00 – 13.45.

Vi lærere skal give eleverne på mellemtrinnet 2-3 læringsmål til hver fag. Eleverne har altså i løbet af en uge 20 – 30 læringsmål.

På vores skole har vi i år 45 minutters lektier. Om mandagen har 4.A fem forskellige fag. Det vil sige, at eleverne i løbet af mandagen, skal forholde sig til 10 – 15 læringsmål.

Målene er meget forskellige og bliver også formuleret forskelligt. Eksempler kan være i håndværk og design: ”Jeg kan save efter en streg”, i natur/teknologi: ”Jeg kan forklare de fem fokusord til Skabt af Istiden”, eller i dansk Alle: HUSKE – Du skal kunne få øje på bogstaver, der ikke har de rigtige højder. Nogle:  ANVENDE – Du skal kunne anvende bindinger, så din håndskrift bliver læselig for alle. Få:  ANVENDE – Du skal kunne skrive hurtigt og have en personlig håndskrift.

Det er selvfølgelig vigtigt, at både læreren og eleverne kender målene for undervisningen, men at børn på 10 år skal forholde sig til 20 – 30 læringsmål i løbet af en uge er måske bare for meget.

https://www.folkeskolen.dk/640999/meebook-og-elevplaner-et-lille-regnestykke

https://www.folkeskolen.dk/640430/laeringsplatforme-og-tidsroeveri