Folkeskolens religionsrådgiver

Blog

Foto(selfie)løb

Hvor kan man se kristendom/religion i samfundet? Jeg sendte 9. årgang ud for at lede.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Fotocollage: Signe Skovbjerg

Hjemmeskolen er stillesiddende og ensformig - især i mine timer. Jeg har ikke været særlig god til at finde på udeaktiviteter. For en lille måned siden sendte jeg eleverne på mikropilrimsvandring - og det var en succes. 

https://www.folkeskolen.dk/1863895/9a-i-morgen-skal-i-ud-at-gaa

Folkeskolens religionsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Janne Skovbjerg er Folkeskolens religionsrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: jann0350@skiveskoler.dk

Jeg siger tit til eleverne, at Danmark er et kristent land. Når jeg spørger om, hvordan vi kan se det, svarer de lynhurtigt, at det kan man se i Grundloven. Adspurgt om det ikke også kan ses andre steder, bliver der langt mellem fingrerne. Nogle kan måske svinge sig op til at sige, at der jo ligger kirker rundt omkring....

Find kristendommen

Successer skal der bygges videre på. Så jeg sendte eleverne på fotosafari. Opgaven lød på, at de alene eller i små grupper skulle ud og tage billeder af, hvor man kan se kristendommen i vores hverdag, i vores by eller i samfundet generelt. Billederne skulle sættes sammen i collage og sendes til mig ved dagens slutning. 

Der kom rigtig mange fede bud på, hvor man kan finde kristendommen. Det blev konkret for dem. 

Opgavevariation

Opgaven kan varieres på mange måde. Det kan være religion generelt eller religion i kulturen. 

Den kan laves på tid, hvor læreren har listet en række eksempler, og eleven skal ud at tage selfies med tingen/bygningen. 

Vil man gå grundigere til værks, kan man også bede eleverne skrive til hvert billede. Hvad ser man? Hvornår kommer det ind i historien? Hvilken betydning har det i dag? Den kan laves som en præsentation, en planche, en tidslinje eller en foldebog.

En opgave som denne tjener flere formål. Eleverne bliver mere bevidste om, hvordan religion påvirker deres hverdag og hvordan den har formet vores samfund. De får bevæget sig, de kommer ud i frisk luft og de får øvet nogle af de kulturteknikker, de skal kunne mestre til afgangsprøven. 

Og vigtigst af alt i denne tid - de kommer væk fra skærmen.