Blog

Det er så skønt med praktikanter

Når den daglige undervisning er en balancekunst, hvor du nænsomt prioriterer din tid mellem faglig undervisning, relationsarbejde og praktiske hensyn, er det skønt at få praktikanter.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

At give alle elever en god, udbytterig oplevelse i træværkstedet kan sommetider være det umuliges kunst. Oftest er det skønne timer, som jeg virkelig glæder mig til men......sommetider går jeg til lokalet med en lille knude i maven.

Per Arnoldi

Det gør jeg i de situationer, hvor jeg ved at dynamikken i den gruppe elever jeg skal møde er problematisk. Ikke fordi eleverne er "dårlige", men blot fordi at lige netop denne sammensætning af elever genererer utryghed og uhensigtsmæssige reaktionsmønstre. Det er problematikker man sagtens kan arbejde med, men når løsningen er tætte relationer, sammenhæng og forudsigelighed, så kan det være svært at nå i mål  på de tre ugentlige lektioner jeg har til rådighed i et ti-ugers forløb. Kontakten bliver alt for sporadisk. Forløbet alt for kort.

Så er det fantastisk at få to kompetente praktikanter. Pludselig er der plads til observation. Der er tid til at reflektere over eget virke, og der er gode sparringspartnere i forhold til det åbentlyst nødvendige relationsarbejde.

 Du ser elevernes skuldre sænke sig. Du oplever at de planlægger deres arbejde, at de hjælper hinanden og at de finder langt større glæde ved faget.

Hvor ville jeg dog ønske, at vi kunne prioritere to-lærerordning. Ikke blot i HD men i alle fag. Det er godt for eleverne, og det er godt for vores udvikling som lærere.