Pædagogik på kanten

Blog

Esbjergakademiet - nyt turboforløb for unge på kanten

Esbjerg sætter gang i nyt kommunalt turboforløb for unge på kanten i uge 11-12. Der er tale om inspiration og hjælp fra folk fra Drengeakademiet og Københavnerakademiet, men det handler også om udviklingsarbejde, hvor kommunen selv lægger nye lag ind i forløbet.

Offentliggjort Sidst opdateret

Pædagogik på Kanten

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Esbjerg sætter gang i nyt kommunalt turboforløb for unge på kanten i byen i uge 11-12 her i foråret 2017. Der er tale om en indsats med inspiration og hjælp fra folk fra Drengeakademiet og Københavnerakademiet, men det handler også om  udviklingsarbejde, hvor kommunen selv lægger nye lag ind i forløbet. Desuden er det i høj grad lærere og andet pædagogisk personale fra kommunen selv, der står for aktiviteterne. Forskerne Frans Ørsted Andersen og Daniel Wilson samt flere specialestuderende fra DPU, Aarhus Universitet er involveret i evaluering og følgeforskning. Der vil komme mange flere detaljer og blogindslag her, når forløbet først er i gang - og i tiden derefter, når data analyseres. Vi gør i den forbindelse opmærksom på, at DPU, Aarhus Universitet afholder en konference om turboforløb d. 20.4.17 kl. 13-16.30 - se link her: http://edu.au.dk/aktuelt/nyhed/artikel/turbolaering-og-intensive-laeringsforloeb-1/

DPU forskningen hører hjemme i projektet "pædagogik på kanten", der støttes af LB-fonden. Frans Ørsted Andersen udgav sidste år en bog med samme titel om netop det:

http://www.forlagetmindspace.dk/udgivelser/de-paedagogiske-udgivelser/paedagogik-paa-kanten

Bedste hilsner Frans