Pædagogik på kanten

Blog

Fulton-projektet peger på gode relationer og mesterlære

Det nye Fulton-projekt for udsatte unge ser ud til at have gode resultater med en pædagogisk tilgang, der har fokus på relationsarbejde og mesterlære (sidemandsoplæring) - koblet med opfølgning og langtidsplanlægning

Offentliggjort Sidst opdateret

Pædagogik på Kanten

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Fulton-projektet for udsatte unge ser ud til, efter de første par års  undersøgelser og foreløbige resultater, at have held med at sætte fokus på  relationsarbejde, trivsel, hands-on aktiviteter, faglige fællesskaber og mesterlære / sidemandsoplæring. Det handler også meget om langtidsplanlægning og opfølgning, så der er fastlagt klare planer og aftaler for den unge efter Fulton. Vi ser således flere unge, der først var på Fulton, derefter direkte på søfartsskole, og nu har de så et godt job, der på forhånd stod klar til dem i "det blå Danmark" (fx i rederier). Vi ved fra andre projekter og forskning, at netop opfølgning, langtidsplanlægning og et klart spor fra skole og uddannelse til job giver pote. Billedet viser Fulton for nylig - ved kajen i Hvide Sande. Snart er der vinterpause, men efter nogle måneder tager det gamle, stolte træskib atter på togt med et nyt hold unge. Esben Klange og jeg har skrevet en artikel om Fulton-projektet i det nye nummer (116) af "Kognition og Pædagogik": https://dpf.dk/produkt/tidsskrift/kognition-paedagogik-nr-116