Pædagogik på kanten
Blog
Fulton-projektet peger på gode relationer og mesterlære
Det nye Fulton-projekt for udsatte unge ser ud til at have gode resultater med en pædagogisk tilgang, der har fokus på relationsarbejde og mesterlære (sidemandsoplæring) - koblet med opfølgning og langtidsplanlægning
Fulton-projektet for udsatte unge ser ud til, efter de første par års undersøgelser og foreløbige resultater, at have held med at sætte fokus på relationsarbejde, trivsel, hands-on aktiviteter, faglige fællesskaber og mesterlære / sidemandsoplæring. Det handler også meget om langtidsplanlægning og opfølgning, så der er fastlagt klare planer og aftaler for den unge efter Fulton. Vi ser således flere unge, der først var på Fulton, derefter direkte på søfartsskole, og nu har de så et godt job, der på forhånd stod klar til dem i "det blå Danmark" (fx i rederier). Vi ved fra andre projekter og forskning, at netop opfølgning, langtidsplanlægning og et klart spor fra skole og uddannelse til job giver pote. Billedet viser Fulton for nylig - ved kajen i Hvide Sande. Snart er der vinterpause, men efter nogle måneder tager det gamle, stolte træskib atter på togt med et nyt hold unge. Esben Klange og jeg har skrevet en artikel om Fulton-projektet i det nye nummer (116) af "Kognition og Pædagogik": https://dpf.dk/produkt/tidsskrift/kognition-paedagogik-nr-116