Pædagogik på kanten

Blog

Kan et ophold på skibet Fulton bringe unge på sporet igen?

DPU indgår i følgeforskning til Fultons indsats med at bringe unge på sporet igen - det bliver spændende at følge skibet de kommende år

Publiceret Senest opdateret

Pædagogik på Kanten

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Skibet Fulton har nu været i gang med sine pædagogisker indsatser i over et år. På DPU er vi en gruppe, der følger indsatsen og prøver at finde ud af om projektet har held med at bringe unge tilbage på et konstruktivt spor i retning af fx bedre livskvalitet, mere trivsel, fornyet motivation for skolegang, uddannelse og tilknytning til arbejdsmarkedet. Skibet har kun få elever med ad gangen og pædagogikken handler meget om deltagelse og fælles forpligtelse: alle på skibet er afhængige af at alle udfører deres funktioner. Hvis en på skibet ikke gør sin pligt rammer det alle de andre, så der er tale om team work på et højt plan. Skibet skal vedligeholdes, der skal gøres rent, laves mad, vaskes op, hejses sejl, tovværk skal ordnes, der skal styres og navigeres, osv - og det handler om "learning by doing" - man kan også kalde det mesterlære. Og så skal der være plads til  lidt skolefag også. Elevernes aldre kan variere meget - fra hvad der svarer til folkeskolens overbygning til ungdoms- og videregående uddannelse. Deres baggrund og årsagen til visiteringen til Fulton kan også være vidt forskellig. Men spændende at følge nu hvor sejlsæsonnen er i fuld gang !