Janne Skovbjerg
Blog
Må ikke lånes endnu
Hvordan får vi børnene til at låne bøgerne?
Bogen ligger ikke særlig godt i konkurrencen om medietid. Der er så meget andet, der fylder i hverdagen, og som er let tilgængelig.
Nysgerrighed
Når vi får nye bøger hjem, låner vi dem til ”fru nye bøger”. Herefter får de et ”må ikke lånes endnu” skilt sat i, og så bliver de frontet i det naturlige gangområde i biblioteket.
Det er en passiv form for præsentation, men den virker. Eleverne ser bøgerne og får interesse. Når bøgerne er udlånt til ”fru nye bøger”, er det muligt for eleverne at reservere dem, så de hurtigt kan komme til at læse dem. Vi har lavet en regel om, man max må have to reservationer af gangen.
Tilgængelighed
Alle klasser fra 0. til 6. har en halv time på biblioteket om ugen. 7. til 9. har hver 14. dag. Vi læser for de yngste, og i midten af 3. klasse begynder vi at præsentere bøger.
Jeg vælger typisk 15 -18 bøger hver gang. Jeg fortæller ganske kort (30 til 45 sek) om hver enkelt bog. Det kan være genre, lidt om handling o. lign. Jeg åbner altid bogen, så de kan se skriftstørrelse og evt. illustrationer.
Tid
Jeg kan naturligvis ikke nå at læse alle de bøger, vi får hjem. Men jeg læser oftest bagsiden og et enkelt kapitel for at fornemme sprogtone, spændingsniveau osv. Indrømmet, det kan være at en bog fanger mig så meget, at jeg er nødt til at tage den med hjem og læse færdig for min egen fornøjelses skyld.
Effekt
Når bøgerne er præsenteret, fordeler læreren nogle gange bøgerne, andre gange går de selv op. Nogle gange står der noget tilbage, andre gange er reolen rippet.
Elevernes egne anbefalinger
Det er altid muligt for eleverne at få lov at præsentere en bog, de har læst. De fortæller kort om handling, sværhedsgrad, genre, om den er til piger eller drenge eller begge dele, og hvor mange stjerner, bogen skal have.
Det er små ting, men vi fornemmer, det virker