Astra-bloggen

Blog

Dugfriske dryp af naturvidenskab og teknologi til dine elever, der knokler med naturfagsprøven

- hold dig ajour på en overkommelig måde, så du kan give inspirationen videre til dine elever.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

“Har du ikke noget, der kan hjælpe mig videre?” Idéer til nye vinkler kan være kærkomne, når eleverne skal guides fremad i arbejdet med deres problemstillinger i forbindelse med den fælles prøve i naturfagene.

Der sker hele tiden noget nyt!

Jeg vidste fx ikke lige, at forskerne er ved at være et skridt tættere på personlig antibiotikabehandling, som åbenbart har stor betydning i forhold til at undgå antibiotikaresistens. Og jeg var ikke klar over, at der er fuld fart på udvikling af biogas, hvilket er vigtigt i forhold til energilagring i nær fremtid. Der foregår hele tiden ny udvikling inden for det naturvidenskabelige og teknologiske felt. Og det kan opleves overvældende at forsøge at følge med i det, når man som naturfagslærer har masser af daglige opgaver.

Få det nye bragt til døren

Rådet her er helt banalt: Abonnér på nyhedsbreve fra relevante forskningsinstitutioner. Jeg får fx et fra DTU, hvor der hver uge bliver serveret små, appetitlige eksempler på, hvordan forskning inden for naturvidenskab og teknologi skaber resultater og gør forskelle i verden omkring os. For netop den slags nyheder kan være relevante i forbindelse med mange forskellige problemstillinger inden for de fællesfaglige fokusområder, der er omdrejningspunkter i naturfagsundervisningen i udskolingen.

Nye perspektiver til elevernes naturfaglige problemstillinger

9.-klasserne knokler i disse uger inden den fælles prøve i fysik/kemi, biologi og geografi. Så måske har de netop nu brug for at blive ledt i retning af, hvad der sker i samfundet i forhold til det, de er i gang med at undersøge. Nogle af jeres elever er sikkert i gang inden for bæredygtig energiforsyning på lokalt og globalt plan, og måske har det relevans for deres perspektivering, at en dansk startup-virksomhed har udviklet en CO2-neutral brintgenerator, der skal sikre strøm til mobilmaster i lande med ustabil strømforsyning. Andre er nok fordybet inden for produktion med bæredygtig udnyttelse af naturgrundlaget, og måske kan nyheder som den om forbedrede mælkesyrebakterier, der skal give mere velsmagende oste og gavne miljøet, være input til nye vinkler på det, de undersøger. Eller nyheden om ny metode til vandrensning som indspark til drikkevandsforsyning for fremtidige generationer.

Skolerettede nyhedsbreve - og de mere skæve

Astra-bloggen

Astra er det nationale naturfagscenter i Danmark. Astra udvikler, samler og formidler den viden, du har brug for. Vi arbejder målrettet på at styrke netværk og understøtte relevant videndeling med det mål at skabe rammer for en optimal læring på din skole. Astra står bl.a. bag Science Talenter, Unge Forskere, Naturvidenskabsfestival, Masseeksperiment og er medarrangør af Big Bang - konferencen. Vi blogger bl.a. om talent, undersøgende arbejde, Engineering, den fælles naturfagsprøve, kommunal forankring og STEM.

Mange naturfagslærere abonnerer på nyhedsbreve, der er målrettet undervisere af børn og unge fx fra skoven-i-skolen.dk, videnskab.dk og astra.dk. Mit ærinde er at slå et slag for de nyhedsbreve, der let kan overses, fordi de kommer fra fx universiteterne, hvor vi måske ikke er så vant til at hente vores inspiration til naturfagsundervisningen.

Jeg samler til bunke fra den ugentlige nyhedsmail fra DTU. Der er stort og småt, noget der løser problemer i Danmark og andet ude i Verden. Nogle af historierne er skrevet, så de dygtigste elever sagtens kan læse dem direkte - andre lige en anelse for teknisk. Under alle omstændigheder skal nyhederne sættes i scene og præsenteres for eleverne.

Del med os andre hvor du henter inspiration

Slutteligt en opfordring til at dele erfaringer: Hvad gør du? Hvilke konkrete nyhedsbreve med naturfagligt indhold vil du anbefale kollegerne?