Astra-bloggen

Blog

Frit valg af fællesfaglige fokusområder - men følg faghæftets kriterier

Værd at vide inden naturfagsteamets årsplan gøres færdig: Kravene omkring de fællesfaglige fokusområder er ændret i den nye læseplan. Det betyder større frihed til at vælge, hvilke fællesfaglige forløb der skal integreres i den fællesfaglige årsplan. Samtidig kræver det kendskab til de nye kriterier for fællesfaglige fokusområder, der udfoldes i de nye læseplaner.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

“Åh, vi har ikke plads til På rejse i rummet i 9. klasses årsplan...”

“...for vi skal jo nå mindst fire af læseplanens seks fællesfaglige forløb, og klassen har kun haft Drikkevandsforsyning for fremtidige generationer. Så i år skal 9. klasse have tre andre fra læseplanen, hvis vi skal leve op til kravene.”

Nej, lige denne bekymring blandt 9. klasses naturfagslærere er nu en saga blot. For med de nye læseplaner ophører kravet om, at den enkelte klasse skal have været igennem fire ud af seks fællesfaglige fokusområder fra den gamle læseplans liste. De seks efterhånden velkendte fokusområder optræder fortsat i læseplanen, men som et forslag.

“Skal der så slet ikke undervises fællesfagligt mere?”

Jo, det skal der i dén grad! Det ligger stadig fast, at der i løbet af 7.-9. klasse skal gennemføres mindst seks fællesfaglige undervisningsforløb. Og har jeres team gode erfaringer med fx Teknologiens betydning for menneskers sundhed og levevilkår, så er der intet til hinder for at fortsætte med det forløb. Vid blot, at der samtidig med den øgede frihed til at vælge, hvilke fællesfaglige undervisningsforløb, der skal være i årsplanerne for naturfagene, er indført tre kriterier for fællesfaglige fokusområder. Fokusområderne skal bygge på mindst to af kriterierne:

  • Inddrage elevernes egne undersøgelser i lokalområdet
  • Inddrage elevernes arbejde med teknologi
  • Inddrage interessemodsætninger, så eleverne får mulighed for at tage stilling.

Det kan man læse mere om i læseplanen på siderne 28-29 i de nye faghæfter for både biologi, fysik/kemi og geografi. 

“Tror I selv, vi når at læse de nye faghæfter - de er i omegnen af 100 sider lange?!”

Astra-bloggen

Astra er det nationale naturfagscenter i Danmark. Astra udvikler, samler og formidler den viden, du har brug for. Vi arbejder målrettet på at styrke netværk og understøtte relevant videndeling med det mål at skabe rammer for en optimal læring på din skole. Astra står bl.a. bag Science Talenter, Unge Forskere, Naturvidenskabsfestival, Masseeksperiment og er medarrangør af Big Bang - konferencen. Vi blogger bl.a. om talent, undersøgende arbejde, Engineering, den fælles naturfagsprøve, kommunal forankring og STEM.

Nej, det er der nok ikke ret mange, der har tid til på én gang. Men selve læseplanerne er nye, og de er bindende (så snart de er vedtaget i den enkelte kommune) og således need to know. Sidder man og skal slå de sidste søm i årsplanerne for udskolingsnaturfagene, er det værd at vide, at det er læseplanens kapitel 5 Udviklingen i indholdet i undervisningen, at de nye retningslinjer om det fællesfaglige slås fast. 

Undervisningsvejledningen er i sagens natur vejledende og kan læses som et opslagsværk, der kan tages i de bidder, der viser sig relevante i fagteamets arbejde i løbet af skoleåret. 

Læs mere på Astras blog fra 15. august, se EMUs omtale af de nye frihedsgraderi fællesfaglige fokusområder og dyk selv ned i de nye faghæfter.