Folkeskolens danskrådgiver
Blog
Afgangsprøver: ”Hvad fik du i karakter?”
Afgangsprøverne er for alvor sparket i gang. Rundt om i landet er 9. klasseeleverne sendt på læseferie for at forberede deres kommende prøver. Fokus blandt de unge er i den grad på karakterens størrelse – hvordan kan vi som lærere være med til at ændre den indstilling blandt eleverne?
Foto: Pixabay/google.com
I mandags stødte jeg ind i fire piger fra min 9. klasse. De havde netop været oppe i deres første mundtlige afgangsprøve. Min første indskydelse var: ’Hvordan gik det, piger’? I mit spørgsmål lå der nok, efter nærmere rationalisering, en forespørgsel om, hvad de havde fået i karakter? ’Jeg fik….. og x fik ..’. De havde fuldstændig styr på hele klassens karakterer, hvilket de med stor engagement fortalte om.
Jeg forsøgte at ændre fokus fra karaktererne til selve oplevelsen af det at gå til den prøve, som mange af dem havde været nervøse for.
Følelsen er vigtigere end tallet
’Hvordan var det at sidde derinde, og fortælle det I havde arbejdet og forberedt jer på i mange uger”?
Pigerne var meget enstemmige: ’Det var en rigtig behagelig følelse og en meget sød censor, som hjalp os af med nervøsiteten’.
Det var det svar, jeg håbede de kom med. Eleverne skal forberedes til kommende eksamener – derfor hedder det en prøve. De prøver er vigtige for deres selvtillid og gåpåmod med mange eksamener ventende forude i ungdomsuddannelserne.
Karakterne fylder meget for dem, og det kan jeg nok ikke tage fra dem. Det vigtigste for mig er dog den følelse, jeg som lærer og censor kan give eleverne, når de går til prøve.
Den gode følelse skal de tage med i mange år frem, for prøveskræk kan kurreres med oplevelser, hvor man lykkes med processen. At gå til prøve er den ultimative test i at stole på det bedste i mennesket, for alle frygter ”den onde censor”.
Men hvor ofte er vi egentlig stødt på ham/hende?
At arbejde godt med sit materiale, så man er inde i sit stof, er i min optik succeskriteriet i processen.
Der vil til tider komme spørgsmål, som eleven ikke kan svare på, og det er den situation, de frygter mest.
Men måske føles det mere okay, når de har haft en god oplevelse med en overstået prøve.
Derfor bør vi måske lære de unge at spørge ”Hvordan var det derinde?” fremfor ”Hvad fik du?”!