Blog
Hvor langt vil vi gå for vores elever til afgangsprøven?
Hvis eleverne skriver analysen i synopsen, er det så okay?
Jeg har været censor
Jeg har netop været censor. -Og fundet ud af, at hvad der er indlysende for mig, ikke er det samme for andre. (Det havde jeg nu nok idé om inden, men det kom alligevel bag på mig, hvor forskelligt, vi tolker en vejledning for dansk FP9.)
Analysen foretaget - og givet på forhånd
For 14 dage siden modtog jeg synopser fra en 9. klasse i anden kommune. Efter et hurtigt blik på dem, så jeg, at analyser af beretter-/aktant-/ og plot-point modellen var vedlagt som bilag til synopserne. Ikke bare den specifikke model, men den analyserede model.
Jeg skriver det til eksaminator, men eksaminator fortæller, at det må man gerne, og så er hendes elever fri for at bruge tid på den til prøven. “Her kan vi jo se, at de kan den.”
Men var det hensigten med en synopse?
Hvad må synopsen indeholde?
Hvordan skal vi tolke: Eventuelt kan synopsen også indeholde relevante bilag, som fx en særlig valgt model.? Jeg har tolket vejledningen som en “tom” beretter-/aktantmodel eller anden model.
Hvordan tolker vi: Synopsen er en disposition til prøven. Lærer og censor kan orientere sig om elevens tanker bag valg af prøveoplæg og valg af analysetilgange.? Jeg har tolket det som jeg skrev ovenfor. Altså kun et punkt - ikke selve analysen - hverken i punkter eller som sætninger.
Hvor meget må eleverne aflevere?
Må eleverne i synopsen skrive deres analyse af, hvilket tema og budskab deres prøveoplæg har? -Og personkarakteristik og fortællervinkel?
Jeg har tolket prøvevejledningen som, at eleverne skulle aflevere en præsentation af analysepunkterne - læs: Hvis de vil analysere prøveoplæggets hovedperson, så skriver de: Personkarakteristik på synopsen -Ikke selve analysen af hovedpersonen… Hvis de vil analysere budskabet, så skriver de: Budskab - ikke deres analyse af budskabet.
Bedømmelsen
Synopsen tæller ikke med i bedømmelsen. Er det så nok, at eleven genfortæller det (analysen), der står i synopsen? Hvis ikke, hvordan kan vi se bort fra det? Hvis eleven har skrevet budskabet, hvordan kan hun/han så løfte sig ud over det?
Jeg ved ikke, hvordan I tolker vejledningen - måske en præcisering ville være godt.
Det er for mig i hvert fald ikke indlysende længere…