Folkeskolens danskrådgiver

Blog

Lærerfrustration over FP9 dansk skriftlig fremstilling – eleverne tilfredse

Mange lærere var tydeligvis frustreret efter gårsdagens opgavesæt i skriftlig fremstilling. Kritikken lød mest på de manglende journalistiske tekster og mødet med mere ukendte og fremmede opgavetyper. Men hvad var egentlig elevernes holdning til dette års sæt – det satte jeg mig for at finde ud af…

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Et dansk skriftligt opgavesæt skal byde på forskellige skrivesituationer, hvor eleverne skal overveje indhold, sprog og form. Det gør dette års opgavesæt i den grad. Der er lidt til den samfundskloge (opgave 1), til den litterære (opgave 2), til den reflekterende type (opgave 3) og til sidst til den mere jordnære som godt kan lide de personlige hverdagsproblematikker (opgave 4).

Alle opgaver kalder på kreativitet. Der har tidligere været kritik fra flere lærer-fronter omkring, at fiktionsdelen var den, hvor eleverne kunne slippe fantasien mere løs – og hvorfor var den væk?

Folkeskolens danskrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens danskrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: trinehemmer@hotmail.com

Dette års opgavesæt gav rig mulighed for at være både kreativ, undersøgende, indadsøgende, diskuterende, mm.

Elevernes dom

Spørger man eleverne har tendensen været den samme – her i min fold. Jeg har haft et par kollegaer til at spørge elever bredt rundt – fra almen regi henover specialklasser samt frie skoler bl.a.

Svaret er hele vejen rundt det samme: Opgaverne var brede, interessante, tydelige og rigtig fine!

Det stikker jo i helt modsatte retning af flere læreres deciderede vredes udbrud på sociale medier mandag eftermiddag. Enkelte ville endda klage til Undervisningsministeriet.

Nu skal man huske, at man som oftest hører de hunde, der gør. De fredsommelige forstyrrer ikke så voldsomt. Så utilfredsheden bliver tydelig, fordi folk ytrer sig.

Det gøres jo knap så bastant i tilfredshedens navn.

Men eleverne har bredt set om opgaven brugt udtryk som:

  • Interessant
  • Spændende
  • Brede (noget for enhver smag)
  • Tydelige
  • Forståelige

Faktisk udtrykker flere elever, at det var rart med flere opgaver, man havde lyst til at vælge.

Eleverne i fokus

Hvad den stærke reaktion afstedkom mandag er ikke til at vide. Måske kom den fordi der ikke var en klassisk reportage eller baggrundsartikel at finde som de andre år.

Måske fordi enkelte bare savner den gamle model med et hæfte og 6 emner (som nogen faktisk skrev).

Der var ramaskrig for år tilbage, da novellen røg ud.

Forandring er svær. Også for lærere!

Sandheden, set fra min side, er bare, at der var to helt klassiske genrer – og så var der lidt nyt. Noget som ikke var umuligt at skrive på.

Der var mulighed for at vælge sikkert blandt noget kendt – og så kunne eleven udfordre sig selv.

Vi må ikke glemme, at nettet er til rådighed, og eleverne blot er et klik væk fra at kunne undersøge sin for nogen ukendte skriveform.

Ud fra denne blogs miniempiri har jeg ikke kunnet finde en eneste frustreret eller utilfreds elev. Det er tankevækkende.

Så når røgen lægger sig, vil vi måske alligevel have lært noget af det nye prøvesæt.

Eleverne syntes i hvert fald ikke at være gået fra prøven med helt samme opfattelse som flere lærere.

...... og det er jo dem, det drejer sig om!