Blog

1000 dages #lærerliv i statusopdateringer - tredje del

Jeg har været lærer i 1000 dage. På min anden dag som lærer postede jeg en status på fem ord om min tilstand og siden har jeg nogen gange dagligt, nogen gange hver tiende dag, skrevet en opdatering af hvordan det står til med lærerlivet. Jeg har delt elevcitater, anekdoter fyldt med glæde og frustration og reflektioner omkring mit arbejde. På vejen har jeg mødt skole/hjemsamtaler, coronahjemsendelser og sygemeldinger. Herunder kan du læse om mit tredje år som lærer, der startede i august 2021.

Offentliggjort Sidst opdateret

Læs 1000 dages #lærerliv - første del
Læs 1000 dages #lærerliv - anden del

Anna Hjortkjær

Naturfagslærer fra 2019, meningsdanner fra 2020 og klasselærer i Virum. Jeg skriver om konflikterne når skolehverdagen møder de høje ambitioner, mit lærerliv som nyuddannet og de sjove ting mine elever siger.


Dag 687 i mit #lærerliv

Ja, ja, nu har jeg holdt rigtig ferie i 16 dage, men heldigvis havde jeg 2 arbejdsdage tilovers fra sidste skoleår, så selv fagforeningsmennesket kunne i dag tillade sig at bruge lidt tid på at få overfladisk styr på årsplanerne i de (kun!) 4 fag næste skoleår.

Det er utroligt hvor meget man kan få fra hånden, når lysten driver værket, overskuddet er i top og man overgiver sig til at sælge sin sjæl og lade sin årsplan inspirere kraftigt af Alineas.

Dag 689 i mit #lærerliv

Dørskilte til 7. klasse

Noget af det, der kan blive tid til i den ferierende forberedelsestid er at gøre klar til at gøre klasselokalet fint og lækkert, inklusiv døren derind. Her med alliteration og adjektiver. Selvom jeg skal have 7. klasse, er min æstetik tydeligvis stadig på mellemtrinnet.

Dag 698 i mit #lærerliv

Bruger den sidste rigtige feriedag på at læse Skole uden skæld ud og reflektere over min egen praksis som lærer.

Jeg kan kun anbefale den til alle, der arbejder professionelt med børn i skolen og nogensinde har skældt dem ud. Den er fyldt med eksempler fra hverdagen og rammer noget dybt i mit lærerhjerte.

Dag 703 i mit #lærerliv

Fødselsdag i forberedelsesugen

Jeg tilbringer "som sædvanlig" min fødselsdag på skolen til forberedelsesugen før eleverne myldrer ind på mandag. I virkeligheden er det ikke særlig sædvanligt, for det er mit første år uden coronaafstand. Jeg har endda fået et par kram.

Når man sidder og hænger lidt træt henover computeren til oplæg, så er det magisk at møde to af ens søde elever på vej hjem og blive mindet om hvorfor det er man sidder med hovedet dybt i årsplaner og ugeskemaer hele dagen.

Det bliver et godt år.

Dag 708 i mit #lærerliv

Første skoledag for 7.a og mig som udskolingslærer. Forsøger at huske øvelserne fra Skole uden skældud og møde mine elever nysgerrigt og bestemt, selv i slutningen af 6. lektion.

Man får smilet meget mere og taget mange, dybe indåndinger, men til gengæld går man også gladere hjem fra arbejde med følelsen af at have draget omsorg for det dyrebareste: Vores fremtid.

Dag 709 i mit #lærerliv

Dyrebar forberedelsestid

I dag har jeg kun haft to lektioner, så resten af dagen kan med god ro og orden bruges på forberedelse. I teorien.

I realiteten går halvdelen på at:

- Komme ind og fejre fødselsdag med min ene elev i 7.a

- Koordinere bogafhentning

- Rette skema

- Hjælpe en elev med funktionsnedsættelse ned til en time i kælderen

Men til sidst blev der tid til at lægge sig ned på tæppet i forberedelseslokalet og se på biologi til i morgen. 🌱 Rejoice.

Dag 715 i mit #lærerliv

Tilbage på pinden efter sygdom til en ilddåb med 8 lektioner i 4 klasser.

I slutningen af 8 lektioners koncentreret dans og sang foran tavlen og mellem bordene kan man et kort sekund glemme at være den lærer man gerne vil være.

Det kan derfor være man kommer til at sige til en elev i 8. klasse at man træder på hans legetøjsbil næste gang han sender den over gulvet.

Situationen er naturligvis fuldstændig fiktiv.

Dag 717 i mit #lærerliv

Startede matematiktimen med at spørge mine elever om de havde hørt historien om mavebluserne i Vejle. Fortsatte direkte ud i at styre en debat om ligestilling, børns ret til eget selvudtryk og værdien af at gå i skole uden at det altid skal handle om hvad man skal være klar til, når man går ud. Jeg elsker at være udskolingslærer for 7.a.

Dag 718 i mit #lærerliv

Brownie og fødderne op - man skal belønne sig selv efter forældremøder

Før årets første forældremøde hørte jeg "On top of the world" og "Don't stop me now" og dansede energisk rundt i mit klasseværelse for at pumpe mig selv op.

Nu belønner jeg mig selv med at spise brownie og have strømpefødderne oppe på sædet i s-toget hjem.

Jeg kan anbefale begge dele.

Dag 724 i mit #lærerliv

Hørt i biologitimen efter en indledende snak om Linné og evolution:

"Men hvis det så passer, at Gud skabte mennesket, som biblen siger, så betyder det jo at Gud også var en slags abe."

🙈🙉🙊

Dag 725 i mit #lærerliv

Faglig klub

Efter forårets spændende kampvalg har denne her TR-suppleant kastet sig ud i at gribe en del af ansvaret for faglig klub.

Noget skal man vel bruge de der 5-6 års organiseringserfaring på.

Dag 726 i mit #lærerliv

En dag i naturfagenes tegn. Mine elever skulle påbegynde et forsøg, der oftest laves med påskeliljer.

Den kvikke læser har opdaget, at det ikke er påske.

Heldigvis kunne gode kollegaer hjælpe med tips til en erstatning. Derfor står der nu 6 bægerglas med rød frugtfarve og bladselleri på mit kateder weekenden over. Opdatering følger.

Dagen sluttede med en opdagelse af en voldsomt stærk afkalker, der ikke er lavet til kaffemaskinen, nu afleveret til ledelsen til tjek på mandag. 🧾🧪

Dag 730 i mit #lærerliv

Årets første, skemafri dag tilbringes i sofaen, i selskab med kollega-katten, med planlægning af Naturfagsugen, som nu er klar til at blive fremlagt for kollegaerne i morgen.

Det er helt skørt hvor produktiv man pludselig kan blive, når der er ro omkring en. Tænk hvis alle lærere havde en samlet, skemafri dag om ugen til forberedelse, som kunne lægges hjemme eller på skolen efter behov.

Dag 737 i mit #lærerliv

Furesøen

En vigtig del af et sundt arbejdsliv er pauser fra det. Jeg bor i industrielle Valby, så i dag gik cykelturen efter min sidste time ned omkring Furesøen og Bagsværd sø og videre gennem det grønne til Hareskoven.

På med den gode podcast i det ene øre og fuglesang i det andet, lidt op med pulsen og tankerne helt væk fra et par ellers gode moduler.

Mest af alt holder jeg af hverdagen.

Dag 738 i mit #lærerliv

I dag er det lidt sværere at slippe arbejdet med tankerne på vej hjem.

Jeg har haft en rigtig svær start på skoleåret. Min egen klasse er startet i 7. og det er noget helt andet end 6. Større frihed, større ansvar. De er endelig helt normalt i skole og selvom det på mange måder er godt, så slæber coronaskolen også spor efter sig. De er ikke vandt til at gå i skole, dagene er lange og kravene er høje.

I dag bad jeg dem om at skrive et refleksionsbrev omkring deres egen andel i uroen i klassen og hvordan de grundlæggende havde det. De er en øjenåbner, men nogen af de mest ligefremme er også ubehagelig læsning, der skal reflekteres nærmere over.

Dag 740 i mit #lærerliv

Dagen startede og sluttede smukt med solopgang over Nordhavn og cykeltur ved Furesøen. Midt imellem var der en elev, der stak en blyant i en stikkontakt, en, der kastede op og to der græd.

Nu skal jeg ikke bekymre mig omkring nogens børn i de næste 63 timer, fraregnet et par dejlige babysnaps fra mine veninder. Roen har sænket sig. Denne weekend er nødvendig. Nyd den.

35 dage til efterårsferien. 🍂

Dag 745 i mit #lærerliv

De sidste dages skønne citater tæller blandt andre:

"Jeg blev vaccineret i går, så jeg har ondt i mine nymfeknuder."

*elev vifter med hullemaskine* "Må jeg lave huller i dig?"

"Tertiære. Det lyder nærmest ligesom tærtejæger. Tærtejæger erhverv."

Dag 746 i mit #lærerliv

Årets første faglige klub havde tilslutning fra 28% af lærerstaben og jeg skal love for, at der blev diskuteret og givet udtryk for frustrationer, humor og løsningsforslag. Alle årgange var repræsenteret.

Jeg går hjem med lidt ekstra spring i skoene og den faglige fane løftet højt i vejret

Dag 754 i mit #lærerliv

Forsøg i naturen

Skovtur med biologi og 7.a til formiddag. Der skulle bestemmes pH i jorden, findes indikatorplanter med iNaturalist og undersøges lys/skyggetræer.

Det er altid en fornøjelse at have elever med ud i naturen og jeg er igen blevet mindet om hvorfor jeg bevidst søgte efter en skole, hvor der var under et kvarter til en skov. 🌳👩🏼🏫🌲💚

Dag 763 i mit #lærerliv

Elev: "Anna, har du grædt?"

Mig: "Ja, når jeg snakker med en af jer, som græder, så kommer jeg også tit til at græde. Men jeg er okay."

Nogen dage går man hjem med tyngden af et barns lidelse på sine skuldre, men det er også netop i det øjeblik man kan ranke ryggen og sige til sig selv, at det er lige nu man kan gøre en forskel i det barns liv.

Dag 772 i mit #lærerliv

Meningsfuldt medarbejdermøde

Dagen sluttede af med personalemøde med fokus på det gode arbejdsmiljø og lynkursus/brush-up på førstehjælp, begge dele planlagt af MED-udvalget.

Mit AMR-hjerte er helt fyldt op og meget langt fra behov for en hjertestarter. Så mange gode refleksioner og snakke med gode kollegaer. 👩🏼🏫

Dag 773 i mit #lærerliv

Skoleårets længste periode uden ferie eller fridage er gennemført, efteråret har gjort sit indtog og jeg åbner ikke Aula igen før om ti, vidunderlige dage.

Jeg glæder mig til at komme opfrisket, udhvilet og inspireret tilbage på den anden side.

Dag 788 i mit #lærerliv

Vejlederseminar på stadion

Dagen brugt på vejlederseminar om skolevægring. Emnet ramte lige ned i min lærerhverdag og jeg kan gå på weekend med friske idéer og en smule frustreret energi over ressourcemanglens mulige omkostninger.

Seminaret foregik til gengæld i Lyngby Stadions lounge og man behøvede ikke være lærer for at gennemskue, at det ikke var helt optimale undervisningsforhold. Til gengæld er det nok den eneste måde at få mig ind på et fodboldstadion. 😅

Dag 792 i mit #lærerliv

I dag var jeg til arbejdsmiljøkonference i Lyngby. Du har været for meget til kommunale arrangementer, når du kan konstatere at det var den samme wrap, der var til frokost i fredags.

Ud over det var det en god dag, afsluttet med en produktiv vejledning af min praktikant(!) fra toget. 👩🏼🏫

Dag 793 i mit #lærerliv

Sluttede dagen af med 1,5 timers regnskabsmøde med Lærerstuderendes Landskreds og deres revisor som optakt til deres årsmøde i weekenden, hvor jeg endnu engang har fornøjelsen af at være kritisk revisor.

Da det lå lige efter skoledagen, blev det med Fuglsanggårdsskolen som mødelokale. Det kan man heldigvis også på en god arbejdsplads. 👩🏼🏫

Dag 796 i mit #lærerliv

Sidste årsmøde i den gamle studieorganisation

Besøgte årsmødet hos Lærerstuderendes Landskreds for allersidste gang som kritisk revisor. For første gang siden 2012 har jeg nu absolut ingen rolle i LL længere som andet end emiritudse og gammelt røvhul.

Jeg overdrager i stedet ansvaret til Lærke og Ditte og håber de vil fortsætte med at holde dem i ørerne. ❤️

Dag 801 i mit #lærerliv

I dag gik en svær samtale godt. Ikke nødvendigvis fordi vi var enige, men fordi jeg stod på mit og var professionel og rolig. De mødte mig i min bekymring.

I dag var også sådan en dag, hvor jeg var rigtig glad for at have en god leder.

Dag 802 i mit #lærerliv

Hvad er tavleorden?

Nogen gange fortryder jeg virkelig meget, at jeg ikke tog kurset i tavleorden på læreruddannelsen. 😅

Dag 808 i mit #lærerliv

Det har hele tiden været lidt underligt at skulle være praktiklærer, når jeg selv synes jeg stadig har så uendelig meget at lære om at være lærer.

Nu er 4/6 uger dog gået og det forunderlige er i virkeligheden at se hvor meget jeg alligevel har lært de sidste to år. Hvor mange ting jeg tager for givet nu, som er nye og udfordrende for min praktikant.

Og så er jeg faktisk en ret god vejleder, åbenbart! Så mangler jeg bare lige den der vejlederuddannelse, som vi skreg op om dengang i LL. 👩🏼🏫

Dag 813 i mit #lærerliv

Fjerde runde skole/hjemsamtaler er afviklet og 23 børn er lettede over at der er et halvt år til næste omgang.

Det er læreren også, selvom det slår mig, ligesom ved første runde for to år siden, hvor meget læring og udvikling der er plads til på sådan et lille kvarter per elev. Det er næsten helt rørende.

Dag 822 i mit #lærerliv

Årets første sne

Det virker lidt skørt, men i dag var min første dag på "sne-gårdvagt", et fænomen jeg ikke anede eksisterede, da 2019 var uden sne og 2020's sne først faldt, da vi var sendt hjem.

I min folkeskoletid kan jeg primært huske at man skulle gemme sig for de store elever og at nogen puttede sten i deres snebolde. I dag står der 4-5 udskolingslærere med røde kinder og ser på, fordi vi udmærket er klar over hvem der giver vaskerne. Alle overlevede. 🌨️🧤👩🏼🏫

Dag 826 i mit #lærerliv

Fritidsklubben V2

Efter ^ mange dage som lærer har jeg endelig besøgt fritidsklubben. Årsagen var et arbejdsmøde med pædagogernes AMR, men det var også mega skønt at se hvor mange af mine elever slår deres folder, når de ikke sidder i klasselokalet, løber rundt i gården eller ligger og roder rundt mellem hinanden på biblioteket.

Det burde være en del af introduktionen til skolen, men fordi vores klub er et stykke væk fra skolen, er det udgået mange år før jeg kom. 💰🏫👩🏼🏫

Dag 828 i mit #lærerliv

Videoproduktion til matematikken i 7.a: Jeg mindes med taknemmelighed al den tid vi brugte på studiet på flippede klasserum.

Sofaen kan også noget som arbejdsplads. Med håb om at den ikke bliver det i større passager i december eller januar. #pressemødeptsd

Dag 835 i mit #lærerliv

Juleflødebolle til de få på skolen

Skolen er et underligt sted, når den næsten er tom. Det passer ikke til den at være stille og det passer ikke mig at være kollegaløs og spise frokost i stilhed på lærerværelset.

Til gengæld er det verdens mest meningsgivende ting, når nødundervisningseleverne griner, stiller spørgsmål og hygger sig i hinandens selskab, i stedet for at visne væk bag en skærm.

Jeg behøvede ikke nogen juleflødebolle for at tage på arbejde i dag eller på fredag.

Dag 837 i mit #lærerliv

This:

https://fb.watch/9Yrgw6AbTv/

Dag 854 i mit #lærerliv

Dag ti milliarder med nødundervisning. For satan, hvor er det hårdt og umuligt at undervise online og fysisk på samme tid og give hvad der bare minder om overskud. Tilsæt at nettet svigter hver 10. minut og at de tre i nødundervisning er forståeligt kulrede efter en lang, velfortjent ferie og så har du min dag i dag.

Jeg glæder mig til onsdag. Jeg frygter onsdag. Jeg forstår heller ikke helt onsdag og jeg synes ikke nogen har nogle rigtige, konkrete svar til mig. Men i morgen kan jeg sove længe.

Dag 855 i mit #lærerliv

"Anna? Jeg tror vi har historie nu...?"

Min assistent er tilbage for en sidste dag i onlineundervisningen. I dag var overskuddet større, selvom overblikket overhovedet ikke var det.

Næsten alle lærere har oplevet at gå ind i det forkerte klasselokale. Jeg har nu også oplevet at have åbnet et møde i den forkerte klassekanal.

Dag 856 i mit #lærerliv

Dagen starter kl. 8.15, da jeg vågner og konstaterer at jeg skulle have været til teammøde for et kvarter siden.

Dagen fortsætter 10.10, da 8.c's klasselærer kommer ind i 7.a og konstaterer at de mangler mig i geografi. Jeg er blevet dobbeltbooket.

HELDIGVIS slutter dagen med at 7.a klipper deres nye navnetags ud og hænger dem op på døren. De har selv skrevet positive ting om hinanden og valgt deres egne farver til en wordcloud, som jeg bagefter har sammensat.

#erdetmandag vibes.

Dag 857 i mit #lærerliv

En glad matematiklærer med nye bøger

Det er den særlige dag i en matematiklærers liv.

Den dag, hvor du har fået spritnye matematikbøger, som fordrer brug af digitale værktøjer, understøtter undersøgende undervisning og slet og ret føles moderne. 🤩

Dag 858 i mit #lærerliv

Så fik Lyngby-Taarbæk Kommune også sendt selvtests ud til skolerne. Sikke en gave. Jeg smed 7.a ud af døren på weekend med en selvtest i den ene hånd og en chokoladebar i den anden. Det er en mærkelig verden vi lever i.

Dag 860 i mit #lærerliv

Selvtestning på skolens ene toilet

Vågnede med ondt i halsen og er anden kontakt til en nær kollega med corona. Nu har jeg så prøvet at stå på toilettet på skolen og vente 15 minutter på om der kom en streg nummer to. Heldigvis ikke. PCR fra i går kom endelig også frem som negativ.

I morgen: Once more unto the breach, stadig uden værnemidler eller afstand.

Dag 863 i mit #lærerliv

Krykker og matematikbog

Har overanstrengt knæet til det sagde 'knæk' så nu ligger jeg på sofaen resten af ugen.

Når nu der ikke er andet i vejen, så kostede det mig ikke noget at hjælpe med en matematikopgave over Teams. Den digitale lærer kan altså også noget.

Dag 865 i mit #lærerliv

Krykker og Fjällräven

Halte her var med nød og næppe på skolen i dag, men det var der til gengæld en masse andre, der ikke var. 6 lærere på skolen er nu positive, flere er hjemme med symptomer og alene i løbet af dagen blev 2 mere sendt hjem.

Det begynder at være kraftigt op ad bakke at køre skole. Vi er ikke helt oppe på 25%, som efter sigende er landsgennemsnittet, men det er da på vej derhen...

https://www.facebook.com/162408904078/posts/10159082826319079/?sfnsn=mo

Dag 872 i mit #lærerliv

Når sygemeldingerne med corona vælter ind

Hvorfor er det lige at skolerne ikke lukker igen?

Syg, syg, corona, syg. Min dag i tal:

16/23 elever I 7.a og 1/5 lærere på 7. årgang var i skole.

20 kolonner på vikarplanen. 13 med (c) for corona.

2/3 klasser blev sendt hjem før kl. 12, fordi der ikke var nogen til at undervise dem.

Hvad tror politikerne at det her gør ved trivslen i folkeskolen?

Dag 874 i mit #lærerliv

Jeg er ræddi træt af digitale møder. Lidt værre er de, når informationen lige så godt kunne være sendt ud på mail.

Alligevel ser jeg frem til at de unge mennesker fra læreruddannelsen kommer ud i praksistilknytning i uge 12-14. Forhåbentlig er der mere end 15 elever i skole i 7.a på det tidspunkt. 🤞👩🏼🏫

Dag 875 i mit #lærerliv

Vurdering af arbejdsskadesager om sygdom med Covid-19

AMR sat i sving med 17 siders læsning. Det er lidt sent, men bedre sent end aldrig. Før denne sæson havde vi ingen mistanker om nogen ansatte, der var smittet på skolen. Nu er der vist ingen tvivl om at der er en del.

Dag 881 i mit #lærerliv

Smukke Birkerød

Idylliske omgivelser for dagens undervisning. Geografilærerlivet er også ekskursioner i tre dage i streg i det her smukke område i Nordsjælland.

Det eneste, der trækker ned, er det latterlige i at vi ikke må give eleverne fri bagefter. 45 idiotminutter i klassen, hvor der ikke engang var strøm til at se "Når landet skaber sig." 🙃🏔️

Dag 882 i mit #lærerliv

Ud med naturskolen

2/3 dag på naturskolen, denne gang med egen klasse. Det var vådt, mudret og koldt og 7. er ikke altid den mest taknemmelige aldersgruppe, når det er lidt op af bakke (også bogstaveligt talt, når man er på tur i istidslandskabet).

Heldigvis sluttede vi med varm kakao og 4 elever, der stod ved brændeovnen og sagde "jeg synes altså at det har været en rigtig god dag, Anna." ❤️

Dag 890 i mit #lærerliv

Sidste dag med uge 6 stod på brevkasser i alle tre 7. klasser. Mængden af fantastiske ting, der er blevet sagt af elever og lærere denne uge er umuligt at gengive, men her er et par highlights:

- 5 piger, der har genkendt et vildt sexistisk mønster fra drengene i deres klasse og beder om råd til hvordan de kan tackle det

- 2 drenge, der er de eneste i en klasse, der sgu godt lige tør forklare hvad en mødom er og starter med lige at aflive jomfrumyten, helt kolde og faktuelle

- Mange elever, der er mere modige end flere voksne mennesker med de spørgsmål de tør stille om sig selv, om seksualitet, køn og familie

Fremtiden er i gode hænder hos de her typer. Det må jubeloptimisten her bare sige.

Dag 902 i mit #lærerliv

Engineering med 7. klasse

Årets #engineeringday med 7.a er slut og ovenpå forsøg med friktion og bæreevne er der leveret 6 produkter.

De er af stærkt svingende kvalitet, men alle med læring om enten fysik eller arbejdsprocesser.

Vi snød og lavede udfordringen fra efteråret 2020.

Dag 915 i mit #lærerliv

Glædelig kampdag. Desværre kæmper jeg ikke for så meget andet end mig selv i dag.

Jeg har stress.

Jeg har stress, men ikke på den måde vi bruger ordet i flæng, når vi er lidt pressede. Jeg har det på den måde hvor jeg er blevet ægte syg. Det er skørt og underligt og sårbart, men det er mit nuværende lærerliv.

Om et par dage, uger eller måneder kan jeg nok indramme det i en større kontekst omkring omsorgsfag, velfærdsprofessioner og vores tendens til at presse videre, selvom vi er helt ude på kanten. I dag er jeg bare træt og vil nusse kollega-katten.

Dag 921 i mit #lærerliv

Første arbejdsdag efter sygemelding

Fjällräven og cyklen var med mig på arbejde, for første gang i 14 dage.

Det var underligt at være på skolen. Det var vidunderligt at undervise. Det var angstprovokerende at se en indbakke med 51 beskeder på Aula. Jeg har ikke læst nogen af dem.

Dag 936 i mit #lærerliv

Tog jeg op på skolen kun for at skulle til MED-møde, for at få at vide at det først er i næste uge?

Ja. Ja, jeg gjorde. Stresshjernen er i sandhed en frustrerende følgesvend, men i det mindste var der kaffe og frisk luft.

Dag 941 i mit #lærerliv

I dag ser jeg på workshops og oplæg til Bigbang konferencen på onsdag og glæder mig uendeligt over at have en ledelse, der lader mig tage med, selvom jeg stadig er 50% sygemeldt.

Dag 962 i mit #lærerliv

Standpunktskarakterer

Standpunktstid. Jeg overvejer om det kommer til at føles som en mindre ting at give karakterer på et tidspunkt. Det her er kun min anden runde, men jeg er der ikke endnu.

Dag 977 i mit #lærerliv

Når man som lærer oplever andre skoleklasser i offentlig transport:

1) Mine egne kan umuligt larme så meget 😅

2) Hvorfor organiserer de dem ikke bedre? Hvorfor fylder de /tre/ vogne? 👩🏼🏫

3) 🙌 Noise cancelling headphones 🎧

Dag 986 i mit #lærerliv

Brunch i smukke Roskilde med verdens bedste Pia, en god tidligere studiekammerat, som mindede mig om hvor berigende det er at have venner, der arbejder på andre skoler og i andre kommuner. Man forfalder aldrig til at snakke konkret, men får alligevel vendt generelle situationer med et frisk blik, som ikke-lærere ikke kan give på samme måde.

Jeg får lyst til at starte noget kaffe-og-kloge-unge-tanker eller vin-og-visioner op for (relativt) nyuddannede lærere. Ping mig, hvis du er interesseret.

Dag 989 i mit #lærerliv

Ryddeligt skab på skolen

Jeg tror aldrig mit skab har været så ryddeligt. Det har lidt været et sted jeg bare smed ting ind og gravede ting ud fra igen.

Orden er blevet stigende vigtigere for mig på det sidste. Orden i mit hoved, orden i mine omgivelser og ordentlige rutiner. Nu er der også orden i mit skab på arbejdet. 👩🏼🏫

Dag 990 i mit #lærerliv

Naturfagslærerens hjemmearbejde

Naturfagslæreren har lovet sig selv ikke at tage arbejdet med hjem, men jeg gjorde en undtagelse i dag for at teste pH på noget jord, der lige var blevet vandet med "juice" fra min bokashi-kompost.

Nu har jeg i over et år drømt om at lave et undervisningsforløb, der involverer kompostering i forskellige former og jeg kan mærke at næste skoleår kommer det til at ske.

Det er vigtigt også at kunne gøre nogen at de super nørdede ting man brænder for i et lærerliv og ikke bare kunne hakke af et et felt, at ens elever har lært om ATP, Pythagoras og den demografiske transitionsmodel.

Det er sådan noget, der får gnisten til at gløde igen og læreren til at se frem til et skoleår mere, snart med fire cifre på sit #lærerliv

Opdateres med de sidste par uger af året...