Blog

1000 dage som lærer i billeder
1000 dage som lærer i billeder

1000 dages #lærerliv i statusopdateringer - første del

Jeg har været lærer i 1000 dage. På min anden dag som lærer postede jeg en status på fem ord om min tilstand og siden har jeg nogen gange dagligt, nogen gange hver tiende dag, skrevet en opdatering af hvordan det står til med lærerlivet. Jeg har delt elevcitater, anekdoter fyldt med glæde og frustration og reflektioner omkring mit arbejde. På vejen har jeg mødt skole/hjemsamtaler, coronahjemsendelser og sygemeldinger. Herunder kan du læse om mit første år som lærer, der startede den 2. september 2019.

Publiceret Senest opdateret

Dag 2 i #mitlærerliv

Anna Hjortkjær

Naturfagslærer fra 2019, meningsdanner fra 2020 og klasselærer i Virum. Jeg skriver om konflikterne når skolehverdagen møder de høje ambitioner, mit lærerliv som nyuddannet og de sjove ting mine elever siger.

Jeg er træt. Meget træt.

Dag 3 i #mitlærerliv

Jeg ser frem til at kunne overskue andre menneskelige inputs end de 50-100 jeg får fra elever og kollegaer.

Dag 9 i #mitlærerliv

Jeg kan 100% af min klasses navne og 40% af de andre to klassers. I dag var en god dag, selvom den startede med at alle var gennemblødte.

Dag 12 i #mitlærerliv

To uger. Så er der kun 41 tilbage af skoleåret. Det går sikkert hurtigt!

Dag 16 i #mitlærerliv

En børnevirus har vundet midlertidigt over mig. Mit første bekendtskab med sygemelding og ansvaret for en vikarplan med medfølgende tanker over hvordan det mon udspiller sig…

Dag 21 i #mitlærerliv

Hård start efter sygdom med 9 timers arbejdsdag, inklusiv 1,5 time i skoven med en metertæller og afmærkningsbånd for at gøre klar til 75 elevers plastikindsamling i morgen.

Dag 24 i #mitlærerliv

Spiser alle lærere mon aftensmad 17.30, uagtet, at de ikke har nogen småbørn?

Dag 26 i #mitlærerliv

Regnvejr betyder indetid og frikvarter i selskab med 5.c. Det er 18 år siden jeg selv gik i 5., men papirsfly er stadig et hit.

Dag 37 i #mitlærerliv

“I skal ud og have luft til hjernen i frikvarteret” betyder i virkeligheden: “Jeg gider ikke have tilsyn med jer og I bliver umulige for næste lærer, hvis I ikke får løbet et par runder i skolegården.”

Dag 39 i #mitlærerliv

Du ved du har vundet som matematiklærer når ungerne er dybt frustrerede over at de ikke har lavet deres ugeopgaver færdige og gerne ville lave dem i efterårsferien, så de brokker sig over at du tager deres hæfter med hjem.

Dag 40 i #mitlærerliv

Skolernes motionsdag. Mointainbike og orienteringsløb i regntøj. Mudrede 10-årige. Mudrede 10-årige så langt øjet kan se.

Dag 45 i #mitlærerliv

Når skoletubes tidslinjeskaber hedder det samme som elevernes nyeste SoMe-app (tiki toki vs. tiktok). Det er da ikke forvirrende overhovedet. Ja, jeg arbejder i efterårsferien. Schh.

Dag 50 i mit #historielærerliv

Elev: “Hvorfor var det kun damerne, det blev kristnet? Hvad med mændene?”

Mig: “... Danerne?”

Dag 52 i mit #lærerliv

Kursus til klokken 20. Det er interessant at observere sine kollegaer og sig selv i en situation, hvor vi er dem, der skal undervises. Mit team sad på bagrækken og rakte ikke hånden op, men fnisede af oplægsholder, der snakkede om vores “lille ven”. Man finder lidt ekstra sympati for sine 5. klasser, som gør præcis det samme

(Vi var også aktivt deltagende i gruppearbejdet, lyttende og professionelt nysgerrige, men det er ikke nær så sjovt at skrive om).

Dag 53 i #mitlærerliv

Indskolingen er nuttede, når de går ned af gangen mod biblioteket. De er som frådende monstre i skolegården. Jeg hader gårdvagter.

Dag 54 i #mitlærerliv

Planlæg dobbelt så lang tid til en klasseopgave, som du forestiller dig at det tager. Og læg så 30 min. oveni.

Dag 58 i mit #madkundskabslærerliv

Det giver bare så vanvittig god mening, at have madkundskab og øve praktisk kunnen i et køkken. Men jeg overvejer alligevel hvornår jeg holder op med at blive hjemsøgt af lugten af stegende rapsolie.

Dag 60 i #mitlærerliv

Jeg overlevede på en eller anden måde mine 13 første skole/hjemsamtaler. Det gjorde børnene og deres forældre også, på trods af to, blodige halloweenkostumer. Bonus: 2 måneder som ægte lærer.

Dag 65 i #mitlærerliv

I dag fik jeg min opgaveoversigt og fandt dermed også ud af, at jeg har tilsyn med NT lokalet. Spændende, spændende.

Dag 66 i #mitlærerliv

Vi stopper ved Rundetårn på en ekskursion.

Elev 1: “Jeg troede det var det der skæve tårn i Pisa.”

Elev 2: “Nej, det er det der tårn, som de byggede i biblen, for at nå op til himlen.”

Dag 67 i #mitlærerliv

25 skole/hjemsamtaler er hermed overstået og jeg kan gøre status:

1) Gud hvor er det svært, når forældre sidder der med deres lille guldklump og man skal sige noget kvalificeret, fagligt, socialt og udviklingsorienteret.

2) Hvis man tænker godt når man taler og har en god kollega, kan man rent faktisk formå at reflektere over egen praksis i løbet af samtalen.

3) Bagefter skal man belønne sig selv. Måske med en øl. Det betaler sig på den mentale pluskonto.

Dag 77 i #mitlærerliv

Efter tredje sygeperiode på samme antal måneder er jeg endelig klar til at komme på arbejde igen i morgen. Hurra!

Dag 78 i #mitlærerliv

Trætte lærerfødder
Trætte lærerfødder

Når skridttælleren siger 17.000 allerede klokken 15 er det ikke underligt, at have lidt ondt i fødderne. Så må man gerne flashe de hemmelige nørdesokker i toget på vej hjem.

Dag 79 i #mitlærerliv

Et passende tidspunkt at have en snak med sin TR om at stille op til AMR og suppleant. Man kan jo ikke bræge om generationsskift i DLF i syv år og så ikke byde sig selv til.

Dag 81 i #mitlærerliv

I dag havde vi klassemøde om pubertet og menstruation. Drengenes varede 15 minutter. Pigernes varede 45.

Burde vi kønsopdele? Måske ikke og det synes jeg generelt heller ikke vi gør meget. Men selvom jeg gerne vil være normkritisk, så må jeg alligevel anerkende, at der er en del af klassen, der er lige op over at skulle vide nogen ret lavpraktiske ting om hvordan deres krop forandrer sig og en anden del, hvis forandring kommer lidt senere og ikke kræver bind eller tamponer, uagtet hvad de i øvrigt er indeni.

Dag 85 i #mitlærerliv

Mig: “I dag i UUV skal vi se et afsnit af Den Blå Planet.”

Elev: “Det er jo bare fordi du har lyst til at se det.”

Well....

Dag 86 i #mitlærerliv

6 timer med småkagebagning. OK tirsdag.

Senere hørt til et møde:

“De er helt fagligt gennemsnitlige.”

“Men vi er i Virum, så gennemsnitligt er ikke godt nok.”

Dag 87 i #mitlærerliv

Lettelsen over at skulle ned i min egen klasse efter en mindre behagelig time med en af de andre på årgangen. Relationsarbejde, din gamle svinger. Vi mødes igen.

Dag 88 i #mitlærerliv

Første foredrag med teamet på naboskolen. For den nyuddannede var der plads til reflektion over egen praksis. “Eleverne er ikke så optagede af om de kan lide læreren. De er optagede af om læreren kan lide dem.”

Dag 91 i #mitlærerliv

Man kan sagtens tilbringe en hyggelig søndag aften med ballonmetoden (divisionsmetode), når mandag morgen står på mere division og multiplikation med 5.a.

Dag 94 i #mitlærerliv

Superlærer t-shirt
Superlærer t-shirt

I dag tog jeg for første gang min superlærer T-shirt på. Jeg er måske ikke en superlærer endnu, men jeg er blevet meget bedre. Matematik har fået en årsplan, jeg kan alle 75 navne og jeg glæder mig til at gå på arbejde næsten hver dag.

Dag 95 i #mitlærerliv

I dag havde et af børnene, på trods forbud imod det i klassen, en mikrobølgeovn med i pakkekalenderen. Du har ikke rigtig været lærer, før du har siddet med 15 sure børn, der er 100% imod det du siger.

Dag 97 i #mitlærerliv

I går var 5.a klar til at demonstrere for deres mikrobølgeovn. I dag tog jeg børnekonvention seriøst og gav en reel undskyldning for at være forhastet og ikke lytte til dem i går. De får stadig ikke den ovn, men nu føler de sig åbenlyst mere respekterede. Win.

Dag 101 i #mitlærerliv

Vi har projektuger med et skriftligt produkt og grupper på tværs af årgangen for første gang i elevernes skoletid. Det synes de og vi er rigtig svært.

To dage inde mener nogen allerede at de er færdige, da vi spørger til kildehenvisninger siger nogen min kollegas navn og forudsigeligt hænger et par af dem og svinger fra loftet.

Men øvelse gør mester. Håber vi.

Dag 102 i #mitlærerliv

I dag lagde jeg en følsom elevs historieblad i en skuffe, fordi det lå på gulvet, og forårsagede senere på dagen, da jeg var gået, en mindre krise for hende, fordi hun troede det var forsvundet.

Vi holder alle sammen et stykke af vores medmenneskers skæbne i hånden. Undskyld, Martina.

Dag 104 i #mitlærerliv

Bugnende overflod på lærerværelset
Bugnende overflod på lærerværelset

Når folk siger at der altid er kage på lærerværelset er det ikke helt sandt. Men i december måned er overfloden til gengæld lidt ekstrem.

Både luciaboller, almindelige boller, brownie, cupcakes, gløgg OG to bjerge med æbleskiver. Glædeligt hjertestop og god mavepine. Jeg tog i øvrigt intet, for jeg havde allerede fået luciaboller af en elev og chokolademus af min nisse. 🤤

Dag 109 i #mitlærerliv

Vi leger “gæt hvem du er” med historiske personer.

Elev: “Er jeg fra stenalderen?”

Mig: “Hvem kender du af personer fra stenalderen?”

Elev: “Dig”

Dag 110 i #mitlærerliv

Juleferie er lettere uvirkeligt. Jeg har været lærer i fire måneder og det føles som lidt af en milepæl at sige farvel til 5.a og kollegaer og få de første farvelkram af begge.

Julefrokosten var passende fyldt med alkohol, hyggelige samtaler og satire på ledelsens bekostning, men nu er denne her introverte, ferieglade lærertype altså på vej hjem.

Glædelig jul, for satan!

Dag 128 i #mitlærerliv

En af de der dage, hvor der ikke er noget sjovt at sige. Det går bare rigtig, rigtig godt.

Dag 140 i #mitlærerliv

Jeg er blevet optaget på Cevea og DLF’s uddannelse som “Lærer og meningsdanner.” Eller som Ditte beskrev den: “Den der Mette Frederiksen uddannelse.”

Dag 143 i #mitlærerliv

MUS-samtale, smukt beskrevet af min kollega overfor eleverne som “læreres skole/hjem-samtale.” Jeg tog ikke min mor med, men kom stort set omkring alle tanker om mine sidste 144 dage. I processen fik jeg sat mig selv i spil som “et kæmpe organisatorisk talent.” Man skulle jo nødig sætte sit eget lys under en skæppe... Vi snakkede også lidt om min kat.

Dag 149 i #mitlærerliv

Nu som forfatter af fællesbesked på Aula om at holde syge, hostende børn hjemme, tak. Kun svagt passivt aggressivt. Jeg har nemlig børnepest for TREDJE gang dette skoleår. Og så endda den dag hvor vi skulle have madlavning hele dagen. Øv.

I det mindste holder katten mig med selskab.

Dag 156 i #mitlærerliv

Mængden af temauger i folkeskolen overstiger snart mængden af “normale uger.”

Dag 170 i #mitlærerliv

Citater fra anonym brevkasse i seksualundervisningen:

"Hvad skal man gøre, hvis man får boner i en time?"

Dag 171 i #mitlærerliv

Seksualundervisningen fortsætter, men i dag var ikke mit stolteste øjeblik som lærer.

For det første råbte jeg for første gang af 5.a. For det andet var en af mine elevers konklusion efter mit forsøg på at forklare, at både seksuel og romantisk tiltrækning er spektrummer og at det er ok uanset hvor man er på dem, at hun bare følte at jeg ville have alle ned i kasser...(!)

Dag 172 i #mitlærerliv

Er vi færdige med seksualundervisningen? Nej. Så vi lige en super grafisk video fra 1992 om forplantning i dag, inklusiv fremvisning af 1) Ægte fødsel og 2) model over vagina og penis med imiteret sæd? Ja da. I øvrigt også 3) Ægte abort på operationsbord. Det er grove løjer at gå i 5.a.

Dag 179 i #mitlivsomlærer

På mange års læreruddannelse nåede jeg at vende min mening om hvilken lærer jeg skulle være 180 grader. Jeg gik fra at være overbevist om at jeg skulle være faglærer og italesætte at “jeg skulle i hvert fald ikke være sådan en, der brugte al min tid på det der med relationer og følelser og pussenusseri” til at min største drøm som færdiguddannet var netop at få de nære relationer.

Jeg har en elev, der i den grad tester de relationer af. Lad os kalde hende Mie. Mie har det svært. Derhjemme er det svært. Ikke på grund af manglende vilje, men på grund af manglende overskud. Hvis man forestiller sig et barn som en kop, der gerne skulle dukke fyldt op til skoledagen, så er denne her kop maximalt halvt fyldt og det betyder, at det hurtigt løber tør og Mie brænder sammen, som en motor uden nok kølervæske. Alting kan blive en konflikt på et halvt sekund, for der er ikke noget overskud til at trække på skuldrene af, at Martin kom til at skubbe til hende i rundbold på vejen mod målet.

Da jeg startede som lærer i klassen sagde min ene kollega til mig, at jeg ville lære at holde af Mie. Jeg kunne ikke se hvordan. Mie er forstyrrende i alle timer. Hun afbryder ofte, bryder sammen, erklærer omkring en opgave at hun ikke kan finde ud af den før hun har åbnet bogen og er på alle måder rigtig udfordrende. Men Mie er også glad for historie, for rollespil og for astronomi. Hun lyser op når der er noget hun ved og dansede en lille dans da hun som den eneste i klassen kunne huske hvad det nu lige var der skete mellem vikingetiden og middelalderen.

For et par uger siden talte jeg med klassens tysklærer, som er faglærer og derfor ikke har eleverne ofte. Hun sagde at hun var frustreret over Mie, fordi hun afbrød. Og jeg kunne smile vidende og sige: “Du vil lære at holde af hende.” For det gjorde jeg. I går kneb jeg en tåre sammen med hende over hendes generelle uretfærdigheder her i livet og det var faktisk okay, sagde hun bagefter.

Skulle jeg, midt i elevsamtaler, læringssamtaler og tilsyn med dit og dat gå hen og glemme hvorfor det er jeg er lærer, så skal Mie nok minde mig om det. Det er for at være der for de børn, som måske nok er svære at holde af, men hvis vandglas nogen bliver nødt til at forsøge at klemme et par dråber ned i. Det er overhovedet ikke nemt, men det er fandme vigtigt.

Dag 182 i #mitlærerliv

Jeg har lige lavet starten på et nyt påfund i matematikundervisningen og jeg er drønnervøs for hvordan det kommer til at gå ned i morgen. Vil det blive starten på kaos eller nysgerrighed?

Vi får se.

Dag 185 i #mitlærerliv

Jeg opfordrer en elev i 5. klasse, der brokker sig over udluftning i klassen, til at tage en lille trøje med næste dag. Hendes svar: “Nej, for det ødelægger mit outfit!”

Dag 186 i #mitlærerliv

Vi evaluerer forløb om astronomi:

"Jamen Anna, jeg kan jo ikke svare på hvordan universet blev skabt, for jeg var jo ude at rejse den dag."

Første hjemsendelse

Tavlen i 5.a den 11. marts 2020
Tavlen i 5.a den 11. marts 2020

Dag 193 i #mitlærerliv

Der er nu nul elever på femte årgang, efter at fire mødte i skole og ti var forbi for at hente deres ting.

Dag 194 i #mitlærerliv

Jeg producerer instruktionsvideoer på livet løs, så mine elever på ingen måde slipper for at høre min stemme de næste uger. I det mindste er kaffen bedre end på lærerværelset og mit team slipper for gårdvagten. Always look at the bright side of life.

Dag 200 i #mitlærerliv

Tangram-puslespil i papir
Tangram-puslespil i papir
Tangram-puslespil i træ
Tangram-puslespil i træ

Det her er ikke sådan jeg troede jeg skulle bruge min dag nr. 200, men man må tage det sure med det søde. Det søde er her helt klart mine elever, der har afleveret billeder af deres tangram (geometrisk puslespil). Bonus for at have en kinesisk elev, der har sit eget puslespil liggende.

Dag 201 i #mitlærerliv

I coronaundervisningen måtte man klynge sig til kaffekoppens citat. Erstat evt. muggles med corona eller lockdown
I coronaundervisningen måtte man klynge sig til kaffekoppens citat. Erstat evt. muggles med corona eller lockdown

Så er Unilogin nede igen. Der er et godt stykke fra forventningerne om fjernundervisning og til de realiteter vi står i. Jeg lytter bare til min kaffekops budskab (“Don’t let the muggles get you down”) og venter i spænding på at kunne udføre mit arbejde igen.

Dag 202 i #mitlærerliv

Første forsøg med Teamspeak (en dårlige, langsommere, mere forvirrende udgave af Discord). Umiddelbare observationer:

1) 5.a er søde og tålmodige og en af dem kom endda på for at hjælpe de andre med teknikken, selvom de ikke selv havde brug for hjælp. De bad også om at få et rum til hyggesnak.

2) Lektiehjælpen giver faktisk mening, men jeg har brugt 1½ time på noget, der ville have taget 20 minutter i klassen.

3) Kaffen bliver sgu også kold, selvom man underviser virtuelt og ikke i klassen.

Dag 204 i #mitlærerliv

13. april er nu den dato jeg skuer frem imod med længsel. Jeg savner mine elever, mine kollegaer og min hverdag. Jeg formår ikke engang at glædes over den bedre kaffe og manglen på gårdvagter og skole/hjem-samtaler mere.

Jeg er begyndt at lave videoer hvor jeg taler til mine elever og har været i kontakt med flere af dem på skrift og en på video i dag, men det kan på ingen måde erstatte den menneskelige kontakt vi plejer at have.

Jeg forstår godt, at vi skal blive hjemme. Det skal jeg nok. Men jeg kan nærmest ikke vente på at se 5.a igen.

Dag 207 i #mitlærerliv

Man indkalder 7 elever til en super kort snak om arealer på teams. 2 dukker op. Så er det altså lidt op ad bakke.

Dag 212 i #mitlærerliv

Den bedste beslutning jeg tog i sidste uge, var at lave en opgave for mine elever, hvor de skulle filme sig selv gennemgå deres valgte gangemetode. De sidste tre uger har jeg primært været i kontakt med de matematikfagligt udfordrede elever og forsøgt at få dem igennem tiden derhjemme, men nu får jeg lov til at høre alle mine skønne, gode elever øve sig på noget de er blevet rigtig gode til i dette skoleår.

Dag 218 i mit #lærerliv

Det er meget svært at vide hvad jeg skal mene og føle omkring genåbningen af min arbejdsplads. På den ene side glæder jeg mig til at kunne se, høre og 'mærke' mine elever. På den anden side har jeg det rigtig underligt med at udsætte mig selv og mine dejlige nye bofæller for så stor smitterisiko.

Vi skal have fokus på hygiejne, siger de. Vi skal vaske hænder og vi skal holde afstand. Vi må ikke mødes mere end 10 mennesker.

Der er 26 elever i min klasse og én håndvask. Der er ca. 2 kvm. per elev i klassen. Vi skal være udenfor mest muligt, siger de, men forstår de at det er ENDNU en didaktik vi ikke er vandt til at arbejde i, hvis ikke vi arbejder fast med udeskole?

Nu har vi brugt de sidste tre uger på at blive langt stærkere it-didaktisk. Nu skal vi så også lære at holde udeskole. Forventningerne til hvad jeg kan med min uddannelse er tårnhøje. For høje.

Ud over coronasmittede bliver det efter min mening interessant at se, hvor mange folkeskolelærere, der går psykisk ned i kølvandet på denne her omgang.

Dag 226 i #mitlærerliv

Ja-hatten klar til første skoledag efter første nedlukning
Ja-hatten klar til første skoledag efter første nedlukning

Planlægningen af åbningen fortsætter fra spisebordet med alternativt stativ til Teamspeak på mobilen. I går blev jeg overvældet over hvor meget og hvor anderledes alting kommer til at blive fra på fredag, når mine elever møder ind klokken 9.

Jeg savner dem og kollegaerne, men jeg har samtidig en meget klar følelse af at det jeg kunne levere af digital undervisning var ved at nå et niveau, der var bedre end det der kommer til at ske i coronaskolen.

I dag blev jeg spurgt hvad der motiverede mig til at møde op og undervise i denne tid. Svaret må være, at jeg ikke er særlig motiveret overhovedet, men jeg er stadig på jagt efter ja-hatten. I mit team har vi nomineret denne til at være it: 🥳. Derfor har jeg været lidt kreativ.

Dag 228 i #mitlærerliv

Jeg glemte at tage et billede af mit nye "klasselokale" i dag, men lad mig i stedet beskrive det med ord:

Forestil jer den der gymnastiksal, der var på jeres folkeskole, som var for lille til hele klassen. Derfor var i delt op i to. Sikkert i drenge og piger - for hvem stillede spørgsmålstegn ved det dengang. Gulvet er blåt med aftegninger til boldspil, der er ribber på de to lange vægge og en blå madras til springgymnastik. Gymnastikringene hænger fra loftet og der er en allestedsnærværende lugt af generationer af teenagesved.

I 7x4 rækker står der borde med en enlig stol og en blå kasse med et mere eller mindre tydeligt navn på. Det ligner næsten opsætningen til en skriftlig eksamen på en videregående uddannelse, men afstanden mellem bordene er alligevel markant størrre. Vi har forsøgt at gøre det en lille smule hjemligt. Taget plastikblomsterne med os fra klassen, sat hver vores ja-hat som pynt og hængt matematikplakater op på ribberne bag det nye "lærerbord". Vi har endda taget deres hjemmelavede "må man have sko på indenfor i dag"-skilt med, for at skabe en eller anden form for normalitet.

Men det bliver ikke en normal dag i morgen. Når vi tager imod dem er det fem uger siden vi sagde farvel. Uanset velvilje og de velkendte plakater og planter, er det ikke 5.A's klasselokale vi står i mere og jeg ved faktisk, helt ærligt, slet ikke hvad jeg skal forvente. Men selvom vi skal være i en gymnastiksal, der ligner et klasselokale meget lidt, så er jeg optimistisk over, at det i det mindste betyder, at vi får lov til at have hele klassen samlet. Akustikken må vi få få styr på, for man kan ikke så nemt mute dem som på Teams, men vi kan se hinanden, høre hinanden og være sammen i vores fællesskab igen. Det glæder jeg mig til.

Dag 229 i #mitlærerliv

Gymnastiksalen som klasselokale, april 2020
Gymnastiksalen som klasselokale, april 2020

Min nye arbejdsplads. Billedet er taget i 5.A’s pause, hvor de, som min gode kollega sagde, var som køer, der lige er kommet på græs.

Jeg leverede ret dårlig matematikundervisning i dag. Jeg manglede min tavle, manglede at de kunne se hvad jeg skrev og at de kunne komme op og tegne selv, men det er okay. Der kommer til at være meget, der ikke er så god undervisning, for det er på 4. pladsen over hvad der er vigtigt i skolen nu. Det vigtige - for mig - var at se mine elever og prøve at “lege skole” med dem i denne forvirrende tid. Vi klarede den vist nogenlunde.

På mandag prøver vi igen. Kryds fingre for at solen skinner - vi skal spise udenfor.

Dag 235 i #mitlivsomlærer

5.A er på tur uden mig, selvom bøgerne og madpakken var klar. Jeg har nemlig ondt i halsen og skal testes i morgen formiddag. 😪

Dag 236 i #mitlærerliv

Bruger den tvungne hjemmetid på enormt effektiv svælg-podning på Hvidovre og et afslappet telefoninterview om at være nyuddannet lærer - fra sengen. Allerhelst ville jeg jo bare gerne på arbejde lige nu.

Dag 248 i #mitlærerliv

Clean, cleaner, cleanest
Clean, cleaner, cleanest

Alternative aktiviteter må tages i brug for tiden. Her har to af mine elever moret sig med at bøje adjektiver i min kollegas engelsktime.

Dag 250 i #mitlærerliv

Afsprittede centicubes
Afsprittede centicubes

I 5.A har vi om rumfang for tiden. Det kræver portionsanrettede, afsprittede centicubes, foldning af æsker og i dag også opmålinger af alt fra boldbanen til de nye vaske i skolegården med brug af fødder, som ikke behøver blive afsprittet. Så er der hverdagsmatematik for alle pengene.

Nu står den på en velfortjent store bededagsferie!

Dag 256 i #mitlærerliv

Æske med centicubes
Æske med centicubes

Fagligheden går langt fra op i hat og briller i coronaskolen. I den sidste uge har 5.a lavet forskellige æsker. Fordi de har fået portionsopdelte centicubes fik de opgaven at lave en æske der er skræddersyet til deres antal. Nogen af dem har klaret den opgave vildt flot.

Forresten er det også i dag jeg er på Folkeskolens forside.

Dag 268 i #mitlærerliv

Med en måned til at vi sender 5.a på sommerferie og de pludselig er 6.a, må det være på tide at gøre en lille status.

Vi har været “hjemme” i klasseværelset i halvanden uge og forsøger igen at vænne os til noget nyt.

Eleverne har svært ved at overholde afstandsreglerne, roen lider tydeligt under at de igen sidder tæt og ved deleborde og at vi sjældnere er to lærere på og jeg har sjældent skældt så meget ud over noget, der ikke har det fjerneste at gøre med pædagogik eller undervisning.

Alligevel kan de vante rammer også noget. Vi har en ny, fancy skærm, en lille gård som vi deler med 6. og vi har stadig glade børn, som grundlæggende er glade for at være i skole. Vi møder tidligere (8:45 i stedet for 9:30) og har tidligere fri. Klubben er åbnet igen i går og hverdagen begynder næsten at se normal ud.

Det har været en underlig tid at være ny lærer i, men jeg kunne ikke ønske mig et meget bedre sted at være det.

Dag 270 i #mitlærerliv

Hvordan går det med din fagfordeling? Første runde af min første af slagsen er overstået og jeg sidder tilbage med en meget blandet følelse.

I teorien er jeg glad. Jeg har - indtil videre, som det ser ud - fået alle de fag jeg gerne ville have og intet af det jeg gerne ville slippe for.

Til gengæld står jeg med et team, der skal ud og læse mange timer på andre årgange og en 6. årgang næste år, der dermed også skal have flere lærere ind fra andre årgange. Det matcher ikke godt med tætte, nære fagteams eller fleksible skemaer.

Processen i sig selv føltes okay, omend det digitale hurtigt måtte vige for et godt gammeldags stykke papir, da fancy regneark ikke kan tage højde for alle de krumspring, der gøres på et lidt presset team for at få alting til at gå op.

Ovenpå den omgang, der nok mest af alt var stressende for mit team som helhed, er det helt okay med et glas hverdagsvin.

Dag 281 i #mitlærerliv

Fagfordelingen fortsætter på kommende sjette årgang og jeg har efterhånden forstået hvorfor det fylder så meget i den kollektive bevidsthed i skoleverdenen. Frustrationer kommer til overfladen, lærerfremtiden formes og mennesket som politisk væsen bliver tydeligere, når der skal forhandles.

Dag 290 i #mitlærerliv

Vi nærmer os sommerferien. I denne uge har mine elever haft evaluering som ugeopgave i matematik. Det er der kommet meget lærerigt og fint ud af. Blandt andet: “Jeg kunne godt tænke mig at du klappede mere og råbte mindre,” samt: “Den sidste gode ting ved matematik er at vi har haft dig.”

I morgen skal vi spille rundbold.

Dag 298 i #mitlærerliv

Nyt skoleår, nyt skilt
Nyt skoleår, nyt skilt

Første skoleår som lærer er slut og min dejlige klasse går i 6. næste år. Jeg kan se frem til et skema med matematik, NT og madkundskab med mine 6. klasser og geografi og biologi i 7. næste år.

Vi har fået gaver fra klassen, men absolut vigtigst af alt har vi fået breve med tak og besked om at de glæder sig til næste år med os.

På skolen sang vi "ferie, ferie, ferie," men jeg har nu først rigtig ferie på fredag, når næste skoleår er planlagt.

Forresten er jeg blevet valgt som AMR og TR-suppleant for et par uger siden.

Læs 1000 dages #lærerliv - anden del

Læs 1000 dages #lærerliv - tredje del

Powered by Labrador CMS