Blog

Lav god undervisning – men materialerne må du selv (op)finde!

Hvad gør man som (engelsk)lærer, når man ikke har adgang til de fornødne materialer i form af portaler og/eller bogsystemer til sin undervisning? På min skole er det i hvert fald virkeligheden for os engelsklærere dette skoleår. Vi aner ikke vores levende råd. For hvordan laver man pissegod undervisning uden de helt basale materialer?

Offentliggjort Sidst opdateret

Folkeskolens engelskrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Maria Roneklindt er Folkeskolens engelskrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: roneklindt@gmail.com

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Foto: Blue Cat-systemet, som vores bogkælder er fuld af. Et udmærket materiale - for 20 år siden. 

Høje-Taastrup Kommune har store ambitioner inden for IT og digitale løsninger. Det betyder, at man har haft de store spenderbukser på og indkøbt iPads/PC til alle elever. Det ser godt ud på papiret, men når man samtidig fortæller, at man ikke har råd til at indkøbe digitale undervisningsportaler til sprogfagene, falder det pludselig ret meget til jorden. Engelsk er godt nok folkeskolens tredjestørste fag, men det tæller åbenbart ikke.

Ingen prestige i engelsk

Måske skyldes det, at der ikke er stor nok prestige i at sende dygtige engelskelever ud af folkeskolen? Måske er logikken, at ’de jo nok får 10 eller 12 alligevel’? Måske er der ikke politisk opbakning til fag, der ikke står ’natur’ foran? Ja, det er faktisk helt ok at sige højt – især fordi vi alle sammen godt ved, at det er sandt.

Slidt og gammeldags bogsystem i kælderen

Tilbage står vi engelsklærere så – uden nogen portaler og med bogkælderen fuld af slidte ”Blue Cat”. Bøgerne er fra midt 90’erne – utidssvarende og alt andet end inspirerende – og de lever ikke op til fagets nuværende mål. Der mangler desuden eksemplarer til alle årgange, men hvem synes, det er en god idé at indkøbe ekstra bøger af et system fra en svunden tid? 

Undervisningsportaler er for dyre til vores budget

Sidste år fik vi overtalt skoleledelsen til at give engelskfaget nogle ekstra penge. Samtidig fik vi et godt tilbud og indkøbte derfor en portal til mellemtrin og udskoling. Det brugte vi ca. 20.000 kr. på. Men her året efter står vi samme sted. Vi har indhentet tilbud fra både Gyldendal, Alinea og Clio Online, men alle koster over det dobbelte af, hvad vi har på budgettet. Man kan ikke fra skolens side igen tilgodese engelskfaget, og vi må derfor finde andre løsninger. Men hvilke?

”Masser af forberedelsestid”

Heldigvis er nettet er fuld af gode – gratis – undervisningsmaterialer til engelskfaget. Og heldigvis har jeg masser af forberedelsestid til at gennemsøge, læse og sortere det hele. Og heldigvis har jeg også masser af tid til at lave mål, opgaver og evaluering af det. Naturligvis samtidig med at jeg indtænker bevægelse, kulturteknikker og praksisorienterede aktiviteter – alt sammen selvsagt differentieret, så det tilgodeser den enkelte elevs individuelle behov. Så helt ærligt, hvad er problemet helt præcist?