Folkeskolens danskrådgiver
Blog
Den verbale vold
Er vi skarpe nok på den verbale vold? Vi lader ikke i dagligdagen eleverne tæve løs på hinanden – det stopper vi til hver en tid med sanktioner og konsekvenser til følge. Men den verbale arena er noget andet, for hvornår bliver et andet menneske ramt af ord?
Foto: Max Sat/Flickr.com
Vi ser tydeligt ofrene lide i den fysiske del af en konflikt, men med ordene som våben bliver vurderingerne mere vanskelige, og vi bliver som professionelle ofte mere handlingslammede – for hvor går grænsen?
I nogle tilfælde, føler jeg, at der i min dagligdag og virkelighed er for mange episoder med verbale udfald, der får lov at passere. Både i forhold til elev-elev relationen, men også mellem lærere og elever.
Jeg oplever det ikke massivt selv, men har haft oplevelser gennem karrieren, der har overrasket mig. Elever, der gennem krænkende sprogbrug har brudt nogle grænser for, hvad der er i orden at sige til andre mennesker, er efterhånden hverdagskost i den danske folkeskole - men hvordan håndterer vi de verbale overfald?
Skolens voldspolitik er vigtig
Hvem beslutter hvornår der er tale om decideret verbal vold, for vi besidder jo også forskellige personlige grænser?
Det er vigtigt, at skolerne har en fast politik i forhold til, hvordan der skal handles efter verbale overfald. Det skal indgå som en del af voldspolitikken på skolen.
Hvordan hjælpes en kollega/elev videre efter ubehagelige trusler fra en anden part, som (ofte efter en dag eller to hjemme) igen er til at finde på skolernes gange?
Der er helt sikkert forskellige rammer og grænser rundt på skolerne, men fokus på de verbale overfald bør skærpes. Den hårde tone fra de sociale medier bliver disse år båret ind i klasserummene, og her må vi som lærere og skolernes politik være beredt.