Folkeskolens danskrådgiver

Blog

Den verbale vold

Er vi skarpe nok på den verbale vold? Vi lader ikke i dagligdagen eleverne tæve løs på hinanden – det stopper vi til hver en tid med sanktioner og konsekvenser til følge. Men den verbale arena er noget andet, for hvornår bliver et andet menneske ramt af ord?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Foto: Max Sat/Flickr.com

Vi ser tydeligt ofrene lide i den fysiske del af en konflikt, men med ordene som våben bliver vurderingerne mere vanskelige, og vi bliver som professionelle ofte mere handlingslammede – for hvor går grænsen?

Folkeskolens danskrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Trine Hemmer-Hansen er Folkeskolens danskrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: trinehemmer@hotmail.com

I nogle tilfælde, føler jeg, at der i min dagligdag og virkelighed er for mange episoder med verbale udfald, der får lov at passere. Både i forhold til elev-elev relationen, men også mellem lærere og elever.

Jeg oplever det ikke massivt selv, men har haft oplevelser gennem karrieren, der har overrasket mig. Elever, der gennem krænkende sprogbrug har brudt nogle grænser for, hvad der er i orden at sige til andre mennesker, er efterhånden hverdagskost i den danske folkeskole - men hvordan håndterer vi de verbale overfald?

Skolens voldspolitik er vigtig

Hvem beslutter hvornår der er tale om decideret verbal vold, for vi besidder jo også forskellige personlige grænser?

Det er vigtigt, at skolerne har en fast politik i forhold til, hvordan der skal handles efter  verbale overfald. Det skal indgå som en del af voldspolitikken på skolen.

Hvordan hjælpes en kollega/elev videre efter ubehagelige trusler fra en anden part, som (ofte efter en dag eller to hjemme) igen er til at finde på skolernes gange?

Der er helt sikkert forskellige rammer og grænser rundt på skolerne, men fokus på de verbale overfald bør skærpes. Den hårde tone fra de sociale medier bliver disse år båret ind i klasserummene, og her må vi som lærere og skolernes politik være beredt.