Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver

Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver

Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver

Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver

Unge slår tonen an i nyt materiale til dansk og samfundsfag.

Red Barnets ”Ungepanel” har til formål at hjælpe med vejledning til god tone i digitale fællesskaber. Nyt undervisningsmateriale bygger på Ungepanelets arbejde, og på blot tre lektioner kommer man overraskende langt ind i debatten om unges digitale fællesskaber.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

” De voksne giver de unge skylden og ansvaret, hvis der opstår problemer og konflikter i deres online fællesskaber. Er det ikke de voksne, der plejer at komme styrtende for at hjælpe, når der er den mindste optakt til en konflikt i de unges fysiske fælles- skaber?” 

Således slår 14- årige Vibeke behændigt ned på et af curlingkulturens store paradokser: Vi kan pakke vores børn ind i vat og bomuld. Vi kan indrette deres barndom med faldunderlag alle vegne både i konkret og overført betydning. Men i den mest uoverskuelige verden af alle, den digitale, er børnene ofte overladt til sig selv. Til tråds for, at man her kan få læsterlige lektioner i, hvordan man i hvert ikke skal se ud, gå klædt eller udtale sig.

Red Barnet og Medierådet er gået sammen om undervisningsmaterialet, Digitale fælleskaber- fælles om den gode tone, der er lavet af unge for unge. Alene det vil være inspirerende for de store elever i 7.- 9. klasse. Med den immanente differentieringsmulighed kan materialet bruges i hele udskolingen.

Der er behov for fokus nu

Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Janus Neumann er Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver. Hans opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i fagene – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: janusneumann@hotmail.com

Det korte, koncentrerede forløb egner sig bedst til fysisk undervisning i klassen, men kan med lidt god vilje implementeres i online- undervingen. Det rammer samtidig ned i en tid, hvor mange børn og unge er tyndslidte efter måneder med skærmskole. Corona har yderligere øget børns brug af digitale fælleskaber, men mange har siddet alene ude på værelserne i de sidste måneder, og der er ikke kun foregået online- undervisning. Netop derfor kan der være brug for et fokus på børn og unges digitale fælleskaber, for disse fælleskaber er de eneste, børnene har haft mulighed for gennem lang tid.

Materialet henvender sig ikke bare til de unge selv, men også til de voksne, der kan være med til at støtte op om de unge, når den digitale virkelighed slår hårdt. 

Vi skal anerkende, at digitale fælleskaber betyder meget, og fagpersoner og forældre skal lytte, når unge udtrykker, at de ikke kan stå alene med ansvaret for trivslen i de digitale fælleskaber. Det er en central del af vores arbejde at sikre at unge stemmer bliver hørt i Medierådets indsatser”, siger formand for Medierådet, Stine Liv Johansen.

Et brev til dit ufødte barn

I løbet af de tre lektioners undervisning skal der drøftes digital omgangstone i walk-and-talks, der skal ses en lille film, og som lærer er det bare at følge den tydelige lærervejledning, der følger med som bilag.

Desuden skal eleverne læse det ovenfor citerede debatindlæg fra Vibeke på 14 år med efterfølgende refleksionsspørgsmål. Til sidst skal eleverne skrive et brev til deres endnu ufødte barn, hvor de lover at gøre deres bedste for at være en god digital forælder. Det lyder måske en smule højtravende, men det giver god mening i den forstand, at det tvinger de unge til at overveje, hvilke råd de ville give videre til andre. Som et godt appendix får eleverne serveret de konkrete genretræk for et brev. Det er godt husket i opgaveformuleringen. 

Lige nu er det påskeferie, men forløbet skal prøves af efter ferien, når man forhåbentlig kan være sammen med sin klasse igen. Om ikke andet, så hver anden uge. 

Rigtig god ferie derude.

https://www.medieraadet.dk/medieradet/digitaldannelse/digitale-faellesskaber-faelles-om-den-gode-tone

Powered by Labrador CMS